Recensie Jupiters Legacy

De superheldenhype is nog niet voorbij, al lijkt het einde steeds dichterbij te komen door missers zoals Jupiter's Legacy. Deze Netflix Original overtuigt alleen wanneer de foute Halloweenpakjes in de kast blijven.

Superhelden zijn hot! Ze domineren al jaren de bioscoop en televisiezenders. Disney heeft Marvel als paradepaardje en de Amerikaanse tv-zender The CW heeft talloze helden van DC tot leven gewekt. Streamingdiensten willen daar ook van profiteren en richten zich op de obscure strips van kleine uitgeverijen. Soms werkt dat goed - denk aan The Umbrella Academy en Invincible. Soms gaat het fout en dan krijg je Jupiter's Legacy

Strenge code

Superheld The Utopian strijdt samen met The Union of Justice al sinds de jaren '30 voor gerechtigheid. Ze houden zich aan een strenge code; ze doen niet aan politiek en doden niemand. Hun kinderen hebben ook superkrachten, maar geloven niet langer in de code. Ze gaan hun eigen weg en dat heeft grote gevolgen.

Grote thema's

Het idee achter Jupiter's Legacy is heel interessant. Wat gebeurt er als het supersterke nageslacht van de machtigste man ter wereld niet langer gelooft in ouderwetse normen en waarden? Het stripverhaal van Mark Millar - de schrijver van Kick-Ass en Kingsman: The Secret Service - was erg succesvol en behandelde dit soort grote thema's. De serie kan er echter weinig mee.

Low budget Zack Snyder

In de eerste twee afleveringen wordt duidelijk dat Netflix gewoon een spectaculaire superheldenserie wilde hebben. Grote thema's worden aangestipt, maar alles draait om het gevecht tegen een brute superschurk. Al het budget voor special effects wordt gebruikt om dit zo spannend mogelijk te maken. Het resultaat is jammer genoeg een low budget versie van Zack Snyder's Justice League

Karige knokpartijen

De zes afleveringen daarna hebben nog wel een paar superheldengevechten, maar verwacht daar niet te veel van. De karige knokpartijen duren niet zo lang en overstijgen zelden het niveau van een serie als The Flash. De Netflix Original richt zich meer op de gespannen relatie tussen The Utopian en zijn kinderen.

Melodrama

Deze verhaallijn overtuigt zelden. Je krijgt meerdere keren te horen dat hij een strenge en afwezige vader was, daarom is zijn dochter losgeslagen en heeft zijn zoon een minderwaardigheidscomplex. Daar moet je het als kijker maar mee doen. Iets meer bewijs van zijn slechte vaderschap was handig geweest om met de kids mee te voelen. Naast dit soapy melodrama is er ook een uitgebreide origin story en dit werkt gelukkig wel.

The Union of Justice

Het verhaal van de helden begint in de jaren '20 toen The Utopian nog gewoon Sheldon Sampson was. Na een tragische gebeurtenis krijgt hij duistere visioenen. Met een klein gezelschap gaat hij op zoek naar antwoorden en dit groepje wordt uiteindelijk The Union of Justice. Tijdens deze verhaallijn verandert Jupiter's Legacy in een bovennatuurlijke avonturenserie met sterke schrikmomenten en dit staat haaks op de rest van de Netflix Original.

Foute pruik

Tijdens deze flashbacks naar het verleden is de getalenteerde cast op hun best. Je vergeet soms hoe goed ze zijn wanneer ze in Halloweenpakjes discussiëren over serieuze onderwerpen en boos wegvliegen na een ruzie. Het helpt ook niet dat ze als superhelden ouder gemaakt zijn en er vooral komisch uitzien. De witte pruik van hoofdrolspeler Josh Duhamel zou zo uit Firefly Lane kunnen komen.

Jupiter's Legacy is een onsamenhangende misser. De actie stelt teleur, de outfits zijn lelijk, de pruiken zijn om van te huilen en de serie neemt zichzelf veel te serieus. De flashbacks zijn daarentegen wel heel sterk. Verborgen in deze teleurstellende superheldenserie zit een bovennatuurlijke avonturenserie die oprecht spannend is. Gebruik die doorspoelknop en beperk je tot dit gedeelte van het verhaal.

Jupiter's Legacy is te zien op Netflix.