Beginscene van into the night

De allereerste honderd procent Belgische Netflix-serie heeft een concept dat uit het brein van Stephen King afkomstig had kunnen zijn. Dat belooft dus wat!

Een vliegtuig waarin ‘s morgens vroeg net de eerste passagiers zijn ingestapt, wordt gekaapt door een militair, die iets schreeuwt over de zon en eist dat het toestel meteen vertrekt. Half leeg verlaat het de luchthaven van Brussel en vliegt naar het westen, zodat het ochtendgloren het vliegtuig niet inhaalt. Want die kaper heeft gelijk met zijn vreemde verhaal: overal waar de zon opkomt, vallen mensen dood neer.

Bizarre gebeurtenis

Een beetje goede wil om niet te veel vraagtekens te zetten bij deze bizarre gebeurtenis, helpt enorm bij het bekijken van Into the Night. Stukje bij beetje ontdekken de mensen in het vliegtuig wat er aan de hand is, maar een beetje ongeloofwaardig blijft het toch. Gelukkig is die dodelijke zon de meeste tijd een manier om het werkelijke verhaal op gang te brengen en te houden: het drama aan boord en tussen de crew en passagiers onderling.

Kernachtig concept

Het is een interessant gezelschap: een gewonde piloot, een ziek jongetje, een vliegtuigmonteur, een schimmige zakenman, de militair met wie de paniek aan boord begon en zo zijn er nog veel meer bonte types aanwezig. Het is een clubje dat qua samenstelling wel erg goed uitkomt voor de plot, maar dat hoort er nou eenmaal een beetje bij in series met zo’n kernachtig concept. Bovendien wordt er met veel gevoel voor sensatie uitgehaald wat erin zit.

Wrijving onderling

De catastrofe waar de hele wereld aan ten onder gaat, is uiteraard het grootste probleem waar de mensen aan boord mee te kampen hebben, maar de wrijving onderling zorgt voor nog veel acutere ellende. De afleveringen geven je wat dat betreft zelden rust en daarom is het fijn dat ze gemiddeld zo’n 37 minuten duren. Zo kijkt Into the Night lekker door, zonder je compleet uit te putten.

Fijne cast

De cast zit vol acteurs uit het Europese circuit die je misschien niet van naam, maar voor een groot gedeelte zeker van gezicht zult herkennen. De meeste tijd zitten zij gekluisterd aan de set van de binnenkant van het vliegtuig, maar een statische indruk maakt de serie totaal niet en dat is vooral hun verdienste.

Rare toeren

De diepe zakken van Netflix worden goed benut in de scènes waarbij er rare toeren worden uitgehaald met het vliegtuig, want die zien er absoluut overtuigend uit. En ook tijdens de zeldzame momenten dat de hoofdrolspelers op de grond staan, volgt daar altijd wel een spannende scène uit.

Spanning staat voorop in Into the Night en als er wat kennis nodig is om de plot een dramatische wending te geven, wordt dat snel even via internet opgezocht door een van de passagiers. Er is heus wel wat af te dingen op de logica, maar een ding staat vast: het is nooit saai. En dat lijkt ons een goede verdienste.

Into the Night is te zien op Netflix.