Mark Ruffalo als tweelingbroers in I know this much is true

Mark Ruffalo solliciteert overtuigend naar een Emmy met zijn dubbelrol in I Know This Much Is True: een dramaserie die ellende op ellende stapelt, maar de volhouder beloont.

De eerste aflevering van I Know This Much Is True is een goede test om te bepalen of deze serie wat voor je is. En dan hebben we het met name over je tolerantie voor doffe ellende. Het zit de gebroeders Birdsey, de hoofdpersonen die beiden gespeeld worden door Mark Ruffalo, namelijk niet mee. Lees en huiver.

Een hard bestaan

We komen te weten dat de tweeling niet weet wie hun vader is en is grootgebracht door hun moeder en een hardhandige stiefvader. Thomas is schizofreen en extreem paranoïde, wat het leven van Dominic op alle mogelijke manieren negatief heeft bepaald. Maar een nieuw dieptepunt wordt bereikt als Thomas zijn hand eraf snijdt in een bibliotheek en hij naar een streng bewaakte inrichting wordt gestuurd. En dan hebben we het kleinere leed tussen de bedrijven door nog onvermeld gelaten.

Niet voor iedereen

I Know This Much Is True is gebaseerd op een boek, dat bewerkt is door regisseur Derek Cianfrance, die bekend is geworden met Blue Valentine en The Place beyond the Pines. Hij houdt zich niet in bij het in beeld brengen van alles wat de broers doormaken en dat maakt dit toch al loodzware verhaal bepaald niet makkelijker te verteren. Daarom is dit geen serie voor iedereen. Maar wie volhoudt, wordt beloond met een prachtige vertelling.

Na deze serie ben je wel toe aan een feelgood-film.

Betonblok

De situatie heeft de broers tot elkaar veroordeeld, wat vooral Dominic mateloos frustreert. De zorg voor zijn broer hangt al zijn hele leven als een betonblok om zijn nek en iedere keer als hij afstand neemt, lijkt hij daarvoor bestraft te worden met een of andere ramp. En daar blijft het niet bij: ook tijdens zijn huwelijk met zijn fantastische ex krijgt hij het genadeloos voor de kiezen.

Meer grip

Maar hij staat er niet alleen voor. Op zoek naar hulp en zingeving staan zijn ex, zijn beste vriend, de arts van zijn broer en zelfs zijn stiefvader hem bij. Daarnaast heeft hij het manusscript van zijn opa, dat hij heeft laten vertalen uit het italiaans, waarin die het verhaal over zijn komst naar Amerika doet. Zo puzzelt hij de geschiedenis van zijn familie bij elkaar, in de hoop dat hij daarmee meer grip op zijn deprimerende bestaan krijgt.

Deze serie laat je niet zomaar los en hoewel de rampspoed daar een allesbepalende factor in is, wordt het nooit een kwestie van lui kijkertje murw slaan met de ene na de andere tegenslag. Hoe extreem ook: het drama is prachtig afgemeten en betrekt je bij deze mooi geschetste personages. Ruffalo’s dubbelrol is daarbij onontbeerlijk, maar het acteerwerk is over de hele linie oerdegelijk. Mis deze niet, als je er tegen opgewassen bent.

Deze juweeltjes mag je ook niet missen.

I Know This Much Is True is te zien op Ziggo Movies & Series XL.

Bekijk ook deze topseries op Ziggo.