Hjem til jul seizoen 2

Na de heerlijke kerstserie Dash & Lily kun je gelijk door met het tweede seizoen van de Noorse romcom Hjem til jul, ook bekend als Home for Christmas.

Het eerste seizoen van de Noorse Netflix Original Hjem til jul - of Home for Christmas - was een verrassend leuke romantische comedyserie vol herkenbare momenten. Het eerste seizoen draaide om single Johanne die even snel een vriend moest vinden voor de kerstdagen. In het tweede seizoen staan de feestdagen weer voor de deur en ontdekt ze hoe gecompliceerd relaties kunnen zijn.

Glimlach

Het eerste seizoen van Hjem til jul eindigde met een flinke cliffhanger. Johanne vierde kerstfeest met familie en vrienden toen er opeens werd aangebeld. Ze opende de deur en wat zij zag, toverde een glimlach op haar gezicht. In het tweede seizoen wordt direct duidelijk waarom. Die glimlach verdwijnt echter snel, want Johanne is op haar leukst wanneer alles fout gaat.

Liefde en relaties

Hjem til jul seizoen 2 is gelukkig geen herhaling van stappen. De makers houden vast aan alles wat het eerste seizoen leuk maakte, maar vertellen toch een heel nieuw verhaal. We willen niet te veel verklappen, want ook al is het een romantische comedy, toch zit de serie vol verrassingen en plotwendingen. Wat we wel kunnen zeggen is dat Johanne op een hele andere manier naar liefde en relaties gaat kijken.

Eigen leventje

Johanne is niet het enige personage dat een groei doormaakt. Iedereen in het verhaal heeft een logische en realistische groei doorgemaakt. Zelfs foute dates uit het eerste seizoen zijn iets volwassener geworden. Dat geeft je als kijker het gevoel dat dit een wereld is die bewoond wordt door echte mensen. Terwijl de focus op Johanne ligt, leven de andere personages hun eigen leventje op de achtergrond.

Pijnlijk en herkenbaar

Het realisme is het sterkste punt uit de hele serie. Amerikaanse romcoms hebben de neiging om een situatie zo gênant mogelijk te maken. Hjem til jul houdt het pijnlijk en herkenbaar. Al komt Johanne in het tweede seizoen wel in veel meer komische situaties terecht. Dat wordt echter altijd op een realistische manier gebracht. Wanneer ze dronken is doet ze nou eenmaal domme dingen.

Pech in de liefde

Hjem til jul draait om Johanne en Ida Elise Broch maakt van haar een echt persoon. De hoofdpersonen in romcoms zijn vaak irritante dramaqueens, maar Johanne is een leuke, aantrekkelijk vrouw die gewoon pech heeft in de liefde. Ze is soms haar eigen grootste vijand, maar zelfs op haar meest egoïstische momenten wordt ze nooit een vervelende zeur.

Hjem til jul is een romantische comedy waar Amerikaanse filmmakers veel van kunnen leren. De personages zijn leuk, de humor is herkenbaar, de situaties zijn realistisch en het drama blijft klein en subtiel. Het is jammer dat er zo weinig afleveringen per seizoen zijn, maar dat maakt de romcom wel ideaal om te bingewatchen. Dit is sowieso de ideale serie om onder een warme deken in één ruk uit te kijken.

Hjem til jul seizoen 2 is te zien op Netflix.