Nicolas Cage in History of Swear Words

Wij houden van Nicolas Cage. De nieuwe serie History of Swear Words is een van zijn leukste projecten in jaren, al kan de Netflix Original wel iets meer Cage gebruiken.

Stop Nicolas Cage in een film, of laat hem Joe Exotic spelen, en wij zijn enthousiast. De man is niet alleen een wandelende meme, waar hij zelf van baalt, maar ook een geweldige acteur. Wegens geldproblemen pakt hij ieder project aan, hoe bizar het ook is. Daardoor heeft hij veel rotzooi gemaakt, maar wanneer hij gemotiveerd is, zet hij een rol neer die je niet snel vergeet. In History of Swear Words zien we weer een beetje van zijn genialiteit.

Grove woorden

History of Swear Words is typisch zo een Netflix Original waar geen uitleg bij nodig is. Het gaat over scheldwoorden en Nicolas Cage presenteert het. Vanuit een stijlvolle kamer legt hij uit waar bepaalde grove woorden vandaan komen. Dat doet Cage op een manier zoals alleen hij kan: bloedserieus en hilarisch tegelijkertijd.

Cage de comedian

Cage heeft weinig nodig om de lachers op zijn hand te krijgen. Een opgetrokken wenkbrauw, de vele varianten van het woordje fuck en Nick als vervanging voor Dick, het is voldoende om in je broek te piesen van het lachen. Het is jammer dat hij niet meer comedy's op zijn naam heeft staan. En het is jammer dat hij zo weinig in beeld is.

Informatief

History of Swear Words is een informatief programma dat opgeleukt wordt met de aanwezigheid van komieken, die reageren op de feitjes van deskundigen. De komieken zijn echter zelden leuk. De weetjes zijn echter wel interessant. Fuck komt bijvoorbeeld uit het Nederlands. En het is geinig om te zien hoe een serieuze historicus dit uitgebreid uitlegt.

Geinig concept

De afleveringen duren allemaal twintig minuten en de weetjes worden er even snel doorheen gejaagd. Heel leerzaam is History of Swear Words niet, al kun je nu wel aan je vrienden vertellen waarom shit een scheldwoord is. Het is echter ook geen kinderachtige serie vol poep-en-piesgrappen. Het is een goedkoop gemaakte Netflix Original met een geinig concept, maar meer ook niet.

Typisch Amerikaans

Zonder Nicolas Cage zou History of Swear Words niet de moeite waard zijn. De komieken zijn flauw en de cameo van Isiah Whitlock jr. is alleen leuk voor de liefhebbers van goede misdaadseries, en die kijken hier niet naar. Ook is dit een typisch Amerikaans programma. De scheldwoorden worden in de context van Amerikaanse geschiedenis geplaatst en de ondertiteling worstelt soms met de juiste vertaling van fuck, fuck of fuck.

History of Swear Words is een prima tussendoortje. Met twintig minuten per aflevering raak je niet snel verveeld en je steekt er oprecht wat van op. Maar het is Nicolas Cage die de Netflix Original redt - en deze beoordeling een extra ster geeft. Het is makkelijk om te vergeten dat hij een geniale acteur is die het juiste materiaal nodig heeft om te schitteren. In deze serie toont de knettergekke acteur dat hij genoeg heeft aan een paar scheldwoorden om de show te stelen.

History of Swear Words is te zien op Netflix.