His Dark Materials seizoen 2

Het tweede seizoen van His Dark Materials gaat verder waar de laatste aflevering stopte en gooit je gelijk in een nieuw avontuur, met iets minder magie.

Deze recensie is gebaseerd op de eerste vier afleveringen.

Na het einde van Game of Thrones waren we toe aan een nieuwe fantasyserie. His Dark Materials kwam dus als geroepen. De serie is ook gebaseerd op een populaire boekenreeks - Het Gouden Kompas van Philip Pullman - en zet een serieuze fantasywereld neer. Het tweede seizoen gaat verder waar we gebleven waren, maar is iets minder fantasierijk.

Opfriscursus

Het tweede seizoen van His Dark Materials is een goede reden om nogmaals het eerste te kijken, zodat je je niet steeds afvraagt wat er ook alweer was gebeurd. Zonder opfriscursus is het alsnog genieten en wordt er voldoende duidelijk gemaakt. Lyra en Will zijn allebei op de vlucht, ze belanden in een nieuwe wereld en ontmoeten elkaar in een wonderschone maar levensgevaarlijke stad.

Nieuwe verhaallijnen

Ondertussen blijft Marisa Coulter zoeken naar Lyra, gaat avonturier Lee Scoresby op zoek naar iemand die hem kan helpen om Lyra te beschermen en verklaart het Magisterium de oorlog aan de heksen. Door deze nieuwe verhaallijnen te introduceren, kom je al snel weer in het verhaal. Al ligt de focus vooral op de avonturen van Will en Lyra, die samen belanden in het hedendaagse Oxford.

Onze wereld

His Dark Materials volgt grotendeels het verhaal van de boeken. Het tweede seizoen draait daarom meer om Will en zijn lotsbestemming. Dat betekent veel scènes in 'onze' wereld en minder in die van Lyra. Dat is jammer. Het duurt ook even voordat we weer met Lee Scoresby op avontuur kunnen en al is het Texaanse accent van Lin Manuel Miranda - de ster uit Hamilton - nog steeds wennen, zijn scènes herinneren ons waarom we verliefd werden op de serie.

Will en Lyra

Dat betekent niet dat de verhaallijn rondom Will en Lyra saai is. Hij wordt nog steeds gezocht door de politie en zij zoekt naar antwoorden en worstelt met schuldgevoelens. Amir Wilson, uit The Letter for the King, en Dafne Keen, uit Logan, zijn twee jonge talenten waar we nog veel van zullen horen en overtuigen in al hun scènes. Ze hebben daarnaast ook een leuke chemie samen.

Evil bitch

De ster van dit seizoen is echter weer Ruth Wilson. De actrice, uit The Affair en Luther, zet Coulter neer als een evil bitch, maar je voelt direct sympathie voor haar wanneer ze oprechte gevoelens toont. Daardoor blijf je als kijker twijfelen of je nou wel of niet een hekel aan haar hebt. Iets wat een stuk makkelijker is bij de vileine lord Boreal. Ariyon Bakare speelt de schurk als een geniepige manipulator die op de achtergrond steeds machtiger wordt.

Boekverfilming

Het grote nadeel aan een boekverfilming is dat een film of serie soms te kort is voor alles wat de schrijver in een boek wel kwijt kon. Daardoor voelt het tweede seizoen soms een beetje gehaast. Gebeurtenissen volgen elkaar snel op en de helden gaan wel heel snel van punt A naar punt B. De zoektocht van Lee Scornesby had bijvoorbeeld wel iets langzamer verteld kunnen worden.

Het tweede seizoen van His Dark Materials is veel van hetzelfde. Wat goed was in het eerste deel is nog steeds goed. Cast, locaties, special effects; het is allemaal uitmuntend. Vanwege de gehaaste verhaallijnen en de moderne setting is de magie iets minder, al zul je je geen moment vervelen.

His Dark Materials is vanaf 17 november te zien op Ziggo Movies & Series XL. Iedere week is er een nieuwe aflevering.