Glenn Glose en Amy Adams in Hillbilly Elegy

Aan rampspoed geen gebrek in de nieuwe film van Ron Howard (Apollo 13, A Beautiful Mind), maar het was vast niet de bedoeling dat de film zelf op een even groot drama uitdraait.

Normaal gesproken is dit de tijd van het jaar dat de films waarvan veel verwacht wordt op de prijzengala’s de bioscoop in geloodst worden: Oscar bait, om het oneerbiedig uit te drukken. Maar dit jaar gaat alles anders en zo kan het dat veel van de kanshebbers op Netflix te zien zijn, zoals dit op feiten gebaseerde drama.

Geen winnaar

Op papier is Hillbilly Elegy precies het soort film dat het goed zou kunnen doen bij bijvoorbeeld de Oscars. Hij is waar gebeurd, geregisseerd door voormalig winnaar Ron Howard en zit vol geweldige acteurs, onder wie Amy Adams en Glenn Close, die zich extra onaantrekkelijk hebben uitgedost. Allemaal kwaliteiten die je dichterbij de prijzen brengen, zo heeft de historie laten zien. Maar helaas: Hillbilly Elegy zal niet de geschiedenis in gaan als een winnaar. Sterker nog: hij is op z’n best erg matig.

Probleemgeval

Close speelt de matriarch van een familie uit de bergen van Kentucky: hillbillies en daar zijn ze trots op. De clichés die horen bij deze geuzennaam zijn ruim van toepassing: ze komen maar net rond, maken veel ruzie en problemen met drugs verzieken de kans op geluk. Vooral haar dochter Bev, gespeeld door Amy Adams, is een probleemgeval: een verpleegster met een goed verstand, maar ze werd jong moeder en heeft de neiging om te snoepen van de medicijnen van haar patiënten.

Onmogelijk

Haar zoon, gespeeld door Gabriel Basso, is net klaar met zijn studie rechten en probeert hard aan de bak te komen, maar zijn carrière dreigt stil komen te liggen als hij terug moet naar huis omdat zijn moeder weer aan de heroïne is. Terwijl de goeierd zijn toekomst op het spel zet, maakt Bev het haar kinderen onmogelijk om haar te helpen. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Flashback fever

Bev komt keer op keer weg met haar egoïstische gedrag. En steeds als verduidelijkt moet worden waarom ze de mantel der liefde om krijgt in plaats van een trap onder haar reet, schiet het verhaal in de flashback-stand. We krijgen zelfs flashbacks binnen flashbacks voor de kiezen en daarmee wordt de film zo fragmentarisch en onrustig, dat je geen enkele kans hebt om je te hechten aan deze mensen. En dat terwijl dat hard nodig is, want wat wij voelden vooral heel veel ergernis.

Vermoeiend

Bev is een onuitstaanbaar figuur. Ze is onredelijk, luidruchtig, ondankbaar, zelfzuchtig en toont geen enkele eigenschap die dat ook maar een beetje compenseert. Intussen gaat haar familie volledig mee in haar geschreeuw om aandacht en dat wekt weer weinig sympathie voor hen, want ze oogsten wat ze zaaien met dit mens. Het is zo’n vermoeiend tafereel, dat deze film van dik negentig minuten wel een uur langer lijkt te duren.

Van een project met zoveel talent voor en achter de camera mag je meer verwachten dan wat we hier krijgen. Hillbilly Elegy is melodramatisch, potsierlijk, luidruchtig en zo subtiel als een zak stenen. Iets om snel te vergeten voor alle betrokkenen en om als kijker met een grote boog omheen te lopen.

Hillbilly Elegy is vanaf 24 november te zien op Netflix.

Je kunt beter deze topfilms kijken op Netflix.