Frank Lammers en Sanne Langelaar in Herrie in huize Gerri

Tijdens de eerste lockdown maakte Frank Lammers de verrassend leuke comedy Groeten van Gerri. Het verplichte vervolgnummertje Herrie in huize Gerri mist alles wat het eerste deel zo verfrissend maakte.

Wie over twintig jaar wil weten hoe het leven was tijdens de lockdown hoeft alleen maar Groeten van Gerri te kijken. De film werd tijdens het begin van de coronacrisis gemaakt en toont op komische wijze de problemen waar heel Nederland mee worstelde. Herrie in huize Gerri had kunnen gaan over één van de daaropvolgende lockdowns, maar vertelt liever een suf verhaaltje over reality tv.

Lang en gelukkig

In het eerste deel ging biologieleraar Gerri (Frank Lammers) viral nadat hij voor de webcam danste in zijn onderbroek. Dit geinige idee werd prima uitgewerkt tot een comedy over een eenzame man die niet om kon gaan met de roem. Terwijl heel Nederland in de ban was van Gerri werd hij verliefd op webcamgirl Anna (Sanne Langelaar) en samen leefden ze nog lang en gelukkig. Alhoewel… zo gelukkig zijn ze niet in het vervolg Herrie in huize Gerri

Losse sketches

Anna is hoogzwanger en het stel woont samen in een bungalow. Totdat ze een nieuw huis kunnen kopen, zitten ze op elkaars lip en dat zorgt voor veel frustraties. Vooral wanneer Anna zich van haar zweverige kant toont en een goeroe uitnodigt om het stel te helpen bij een natuurlijke bevalling. Deze scène zorgt voor een glimlach en ook het onderlinge gekibbel is best geinig, maar het eerste deel van de film bestaat vooral uit losse sketches die soms leuk zijn en soms niet. Herrie in huize Gerri krijgt pas na een half uur een beetje een verhaallijn.

Reality

Gerri wil geld verdienen met een realityserie en laat de bungalow volhangen met camera’s. Dit zet zijn relatie flink onder druk en de humor maakt dan plaats voor iets meer drama. De film verandert vanaf dat moment ook in een aanklacht tegen reality tv. Het is allemaal nep en wordt gemaakt door nare mensen die liegen en bedriegen. Je zou bijna denken dat Frank Lammers een appeltje heeft te schillen met de makers van Temptation Island. Door zo'n makkelijk doelwit te pakken als reality tv mist Herrie in huize Gerri het actuele haakje dat Groeten van Gerri de nodige diepgang gaf.

Sterke cast

Dit tweede deel is bedoeld om in te spelen op het succes van de corona-comedy, maar de goede ideeën waren duidelijk op. Dat is heel erg jammer want met de cast is niks mis. Naast Frank Lammers en Sanne Langelaar bevat de film een paar leuke bijrollen van bekende koppen zoals Rico Verhoeven en Fedja van Huêt. En helemaal aan het einde zorgt Joos Prinsen - die de romance van het jaar heeft – voor een hoop hilariteit.

Het is een ongeschreven regel dat een succesvolle film een vervolg moet krijgen, zelfs als zo'n tweede deel helemaal niks toevoegt. Jammer dat Frank Lammers in die valkuil is getrapt met Herrie in huize Gerri, want met de leuke personages en de sterke cast is zat te doen. Maar het slappe verhaaltje weet niet te boeien en zelfs de korte runtime van 77 minuten voelt veel te lang aan.

Herrie in huize Gerri is te zien op Netflix.