Hamilton op Disney

Hamilton is de populairste musical van Amerika. Dankzij Disney+ kun je dit meesterwerk van Lin-Manuel Miranda bewonderen vanuit je eigen luie stoel.

Als je Hamilton kent, hoef je niet overtuigd te worden om de live registratie op Disney+ te kijken. Waarschijnlijk ken je de liedjes al uit je hoofd en met een beetje geluk heb je de hitmusical gezien in New York of Londen. Als je geen flauw benul hebt waar Hamilton over gaat, leggen wij je uit waarom je deze musical over de eerste Amerikaanse minister van Financiën niet mag missen.

Een bijzonder leven

Ja, je leest het goed. Dit is een musical over een politicus uit de 18e eeuw. Saai is dat echter niet. Alexander Hamilton leefde een bijzonder leven. Hij was een soldaat, advocaat, econoom en grondlegger van de Verenigde Staten. Daarnaast was hij ook een wees, immigrant, workaholic en vrouwenversierder. Genoeg materiaal om een avondvullende voorstelling mee te vullen.

Bizar idee

Na het lezen van een boek over Hamilton raakte theatermaker Lin-Manuel Miranda geïnspireerd. Hij besloot een hip-hop musical over de iconische Amerikaan te maken met zichzelf in de hoofdrol. Het idee was zo bizar dat niemand dacht dat het een succes zou worden. Inmiddels is Hamilton een van de meest succesvolle musicals ooit.

Vervroegde release

Voordat het coronavirus toesloeg waren de zalen in New York en Londen dagelijks uitverkocht en moest je maanden van tevoren een kaartje reserveren. Het was de bedoeling dat deze registratie pas in 2021 uit zou komen, maar de release werd vervroegd in verband met de coronacrisis. Zodat mensen toch nog van de musical kunnen genieten. Dat lukt wel met deze voortreffelijke registratie.

Een leven in liedjes

Het levensverhaal van Alexander Hamilton wordt verteld in een aaneenschakeling van liedjes. Die vertelvorm was vermoeiend in de film Les Miserables en sloeg de plank helemaal mis bij de traumatiserende verfilming van Cats. In Hamilton werkt het wel. Door hip-hop als uitgangspunt te nemen en te schakelen tussen rap, spoken word en soulmuziek verveelt de musical geen moment.

Gids door het verhaal

De registratie heeft ook een meerwaarde. De camera staat niet statisch gericht op het podium maar beweegt dynamisch langs de acteurs en gidst je door het verhaal heen. Close-ups tonen de emoties die niet zichtbaar zijn in de zaal. En een pauze van een minuut laat je eventjes bijkomen zonder je uit de beleving te halen.

Nog even wachten

Deze registratie maakt ook duidelijk dat er veel meer zit in Hamilton. Het is een kwestie van tijd voordat de hitmusical verfilmd wordt, al zal een miniserie een betere keuze zijn. Tot het zover is, krijgen we eerst nog de verfilming van Miranda's andere hitmusical Into the Heights. En kunnen we wekelijks genieten van Daveed 'Thomas Jefferson' Diggs in Netflix-serie Snowpiercer

Dat Hamilton een meesterwerk is staat vast. Een ook in de live registratie voel je de energie van de cast en wordt je geraakt door de geweldige muziek. Lin-Manuel Miranda is een genie en dankzij Disney+ hoef je geen dure tickets te kopen en maanden in de wachtrij te staan om dat van dichtbij te zien. Toch doet een registratie onder voor een film. En daarom bewaren we de vijf sterren voor Hamilton The Movie.

Hamilton is te zien op Disney+