Michael Myers in Halloween Kills

Drie jaar geleden gaven de makers van Halloween de oude, ingesukkelde horrorserie rondom superkiller Michael Myers een succesvolle bloedtransfusie. Helaas blijkt de fut er met de opvolger er alweer uit.

Toen een team met onder meer comedy-acteur Danny McBride en regisseur David Gordon Green, bekend van ongein als Pineapple Express en Your Highness, in 2018 op de proppen kwam met een film die als de enige ware opvolger van horrorclassic Halloween werd neergezet, wekte dat niet meteen veel vertrouwen bij de fans. Een eerdere reboot van Rob Zombie en de eindeloze reeks slappe sequels van daarvoor hadden immer ook niks opgeleverd dat kon tippen aan het ijzersterke origineel van John Carpenter.

Extra doorbakken

Maar de nieuwe Halloween bleek zowaar de beste sinds de start! Dat maakte het nieuws dat dit de eerste ging worden van een nieuwe trilogie ook meteen een stuk positiever. Halloween Kills is het middenstuk hiervan. De vorige film eindigde met een vurige confrontatie tussen seriemoordenaar Michael Myers en de persoon die hij al sinds jaar en dag aan zijn mes probeert te rijgen: Laurie Strode (Jamie Lee Curtis). Zij had een val voor hem gezet in haar huis en stak de hele boel daarna in de hens. Einde verhaal voor een extra doorbakken Michael.

Laurie Strode aan de zijlijn

Nou, mooi niet dus. In Halloween Kills zien we hem herrijzen vanuit de vlammen en een heel regiment brandweermannen te grazen nemen in meteen de beste scène uit de film. Intussen ligt Strode in het ziekenhuis, levend in de veronderstelling dat ze haar aartsvijand eindelijk heeft gedood. Hier gaat het al fout. We willen haar niet zien hangen in een bed, zij moet de leiding hebben in de strijd tegen Michael! Maar die taak wordt in deze film neergelegd bij een andere groep mensen.

Knulligheid troef

De focus verschuift naar een groep mensen die als kind maar net ontsnapten aan Myers en zich verenigen om hun plaaggeest voorgoed op te ruimen. Het is best grappig dat ze daarvoor een aantal acteurs hebben gevraagd die in kleine rolletjes te zien waren in de Halloween uit 1978, maar uiteindelijk koop je daar weinig voor. Terwijl Michael zich een weg moord door het stadje, zetten zij een geïmproviseerd plan in actie om hem te grijpen, maar het is knulligheid troef. Dat gaat ten koste van de spanning, want je voelt op je klompen aan dat dit een makkelijke overwinning wordt voor onze bad guy.

Halloween doesn’t kill

Dat zou niet eens zo’n ramp zijn als hier een paar onvergetelijke kills tegenover zouden staan. Helaas draait het uit op een serie losjes verbonden en vaak krukkig uitgevoerde moordpartijen met weinig shock value. Vooral de finale, waarbij een woedende meute in actie komt, is echt onder de maat. We snappen dat het lastig is om op het scherpst van de snede tekeer te gaan als de grote finale volgend jaar pas volgt, maar deze Halloween maakt z’n naam gewoon niet waar.

Na een goed begin gaat het snel bergafwaarts in dit middenstuk van de nieuwe Halloween-trilogie: Jamie Lee Curtis wordt afgescheept met een bijrol, de nieuwe ‘helden’ gedragen zich te dom om met ze mee te leven en de slasherkwaliteiten laten te wensen over. Hopelijk maakt Halloween Ends dit volgend jaar allemaal goed.

Halloween Kills is nu te zien in de bioscoop.

Niet iedere horror-remake is slecht, dat bewijst Candyman. Wil je lekker op de bank griezelen? Kijk dan deze horrorfilms op Netflix