Frank Lammers in Groeten van Gerri

In de nabije toekomst zullen er veel films gemaakt worden over de coronacrisis. Niet een van die films zal echter het niveau halen van quarantaineklassieker Groeten van Gerri.

Op dit moment ligt de filmwereld stil. Het is te moeilijk om met 1,5 meter afstand een film te draaien. Het is daarnaast ook zo goed als onmogelijk om verhalen te vertellen wanneer acteurs elkaar niet aan mogen raken. Frank Lammers waagde toch een poging. Met een camera en enkele bevriende acteurs op de webcam maakte hij de comedy Groeten van Gerri

Lesgeven via de webcam

Lammers, die wij pas geleden nog spraken over het tweede seizoen van Undercover, speelt scheikundeleraar Gerri. Een sympathieke nerd die vanwege de coronacrisis les moet geven via de webcam, wat in het begin prima gaat. De leerlingen letten amper op, maar dat is hij wel gewend. Het gaat pas fout wanneer hij zijn broek vergeet aan te trekken en een dansje doet voor de cam, niet beseffende dat er nog wordt gefilmd!

Met je onderbroek op het internet

Dankzij de leerlingen gaat binnen korte tijd viral en de dansende scheikundeleraar is een hit op internet. Daar baalt Gerri ongelooflijk van en hij ziet zijn loopbaan al in vlammen opgaan. Dan wordt hij echter gebeld wordt door Jinek om zijn verhaal te doen. Gerri ontdekt dat mensen het juist leuk vinden dat hij in zijn onderbroek op internet staat!

Een eigen onderbroekenlijn

Gesteund door webcamgirl Chanana besluit hij zijn status als meme te omarmen. Hij wordt de coronadeskundige met de witte onderbroek! Het duurt echter niet lang voordat het succes naar zijn hoofd stijgt. Met een gesponsorde vlog, eigen onderbroekenlijn en deal met Tommy Hilfiger verliest hij uit het oog wat echt belangrijk is.

Geen trucje

Groeten van Gerri had heel makkelijk een gimmick kunnen zijn. Zoals de films Searching en Unfriended, waarbij het hele verhaal vertelt wordt via een computerscherm. De vertelvorm wordt echter nooit een trucje. Gerri is een eenzame man die niet naar buiten kan. Hij geeft les via Zoom, praat met zijn familie en vrienden via FaceTime, kijkt tv en leert een webcamgirl kennen. Het is allemaal onderdeel van zijn dagelijkse leven, dus het concept wordt telkens natuurlijk in het verhaal gebruikt.

Comedy in tijden van corona

Het verhaal is ook erg herkenbaar. Een sympathieke man wordt beroemd, krijgt het hoog in zijn bol en leert een belangrijke les. En juist die tijdloosheid maakt de film zo goed. Groeten van Gerri is volgend jaar nog steeds leuk. Door de comedy te maken tijdens de coronacrisis stijgt het echter boven vergelijkbare feelgoodfilms uit.

Leven tijdens een lockdown

Groeten van Gerri is veel meer dan een 'coronafilm'. Deze comedy gaat over het leven tijdens een lockdown. De humor komt uit herkenbare situaties. Net zoals het drama. Frank Lammers is ook magnifiek als Gerri en weet als regisseur de juiste snaar te raken. Dat hij 90% van de film halfnaakt rondloopt in een witte ballenknijper nemen we maar voor lief.

Frank Lammers heeft een tijdloze feelgoodfilm gemaakt. Over honderd jaar kunnen mensen naar Groeten van Gerri kijken om de intelligente lockdown van de afgelopen maanden te begrijpen. Het is jammer dat deze Pathé Original alleen te zien is via Pathé Thuis en niet in de zalen van de bioscoopketen. Deze quarantaineklassieker is een volwaardige bioscoopfilm die je niet mag missen.

Groeten van Gerri is te zien via Pathé Thuis. Via deze link kun je direct de film kijken.