Greenland

Gerard Butler in een rampenfilm over een allesvernietigende komeet, dan weet je wel wat je kunt verwachten. Niet dus! Greenland is een verrassend ingetogen en meeslepende film.

Men neme Gerard Butler, de regisseur van actieknaller Angel Has Fallen en een verhaal over een komeet die over twee dagen in zal slaan. Meer heb je niet nodig voor een hersenloze blockbuster. Toch gooit de film Greenland het over een hele andere boeg. Ondanks de spectaculaire trailer draait dit verhaal niet om heftige explosies, maar om mensen die alles doen om te overleven.

Een komeet genaamd Clark

Gerard Butler speelt architect John Garrity, een man met een mooie vrouw en lief kind. Zoals het hoort in een goede rampenfilm staat het huwelijk van John en Allison op losse schroeven. Terwijl de spanning tussen de twee te snijden is, komt de komeet Clark steeds dichter bij de aarde. Volgens wetenschappers zou de komeet de aarde missen, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.

Speciale bunkers

Volgens de nieuwste voorspellingen zal Clark over twee dagen inslaan en al het leven op aarde vernietigen. De overheid heeft in het geheim een groepje mensen geselecteerd om te mogen schuilen in speciale bunkers. John en zijn gezin zijn uitgekozen en moeten plotseling alles achterlaten. Vanaf dat moment is niets meer hetzelfde.

Normale man

In de gemiddelde rampenfilm volgen we de held die de wereld moet redden. John Garrity is echter geen geniale wetenschapper of stoere actieheld. Hij is een normale man, die met zijn gezin op zoek gaat naar een schuilplaats. Dat is een verfrissende aanpak. Greenland zit vol clichés die we kennen uit rampenfilms, maar door de focus te leggen op de man in de straat voelt de film toch vernieuwend.

Van A naar B

Het verhaal is redelijk simpel. De hoofdpersonen moeten van plek A naar plek B, maar voordat ze daar komen, beleven ze allerlei spannende avonturen. Om niks te spoilen, zeggen we daar niks over. We kunnen wel vertellen dat de makers het realistisch hebben gehouden. Daardoor zijn de gebeurtenissen in de film vaak verrassend en schokkend. Dat zijn we niet gewend van een rampenfilm over een allesvernietigende komeet.

Het einde is nabij

We moesten ook denken aan de serie Into the Night, waarin een soortgelijk verhaal wordt verteld. In deze Netflix-serie worden de plotwendingen echter uit een hoge hoed getoverd om iedere aflevering zo spannend mogelijk te houden. In Greenland gebeuren de dingen omdat het einde van de wereld nabij is en dat haalt het beste en het slechtste uit mensen.

Verdieping

De film gaat echter niet de diepte in en is geen karakterstudie - daarvoor moet je The Road kijken. Toch zet Greenland je wel aan het denken. Want wat doe jij als het einde van de wereld nabij is? Zorg je voor jezelf? Help je anderen? Raak je in paniek? Of ga je feesten totdat de komeet inslaat? Het zijn geen grote vragen, maar nogmaals; zoveel verdieping hadden we niet verwacht van een rampenfilm met Gerard Butler.

Op papier is Greenland de zoveelste domme rampenfilm. Het tegenovergestelde is waar. Door de focus te leggen op de gevolgen van de ramp en hoe normale mensen daarmee omgaan, is de film een aangename verrassing. De balans tussen actie, spanning en drama zit ook goed in elkaar, waardoor Greenland geen moment verveelt en beter is dan de gemiddelde rampenfilm.

Greenland is vanaf 13 november te zien op Amazon Prime Video.