Ieder apart hebben Godzilla en Kong al heel wat schade aangericht, dus je kunt op je vingers natellen wat de wereld te wachten staat als die twee elkaar tegenkomen. Maximale verwoesting: dat is exact wat deze ultieme monsterfilm ons geeft.

Met één Kong-film en twee voor Godzilla is lang toegewerkt naar de confrontatie waarop deze film ons trakteert. En we kunnen opgelucht zeggen dat hij bepaald niet teleurstelt, hoe erg die Godzilla-films de verwachingen ook getemperd hadden. Op de een of andere manier kwam de potentie van die machtige reuzenhagedis in een peperdure Hollywoodfilm daar steeds maar niet uit. Nu hij ’s werelds beroemdste aap tegen het lijf loopt, is dat anders.

Tegenstander van formaat

Terwijl er voor übergorilla Kong een nieuw thuis wordt gezocht, lokt een schimmige techgigant Godzilla uit de tent. Er zijn namelijk mensen die er heel zenuwachtig van worden dat de mens niet meer de machtigste soort op de planeet is en die zijn van plan daar wat aan te gaan doen. De twee reuzen zijn ook erg opgelaten, want meestal zijn het die nietige mensjes die ruzie met ze zoeken en nu staat er opeens een wezen van vergelijkbaar formaat tegenover hen.

Poëtisch gebeuk

Misschien krijg je al in de smiezen dat de verbetering ten opzichte van de vorige films ‘m niet zit in een stukken beter verhaal: dat blijft een excuus om de twee beesten aan het knokken te krijgen. Wat wel enorm scheelt, is dat de makers het eindelijk aandurven om alle realiteitszin los te laten in de naam van maximaal spektakel. De confrontatie tussen Kong en Godzilla op zee is wat dat betreft nog niet zo heel extreem. Maar later komen ze elkaar weer tegen in Hong Kong, dat er schitterend bij ligt in neonkleuren. Die stilering geeft het lompe gebeuk een bijna poëtisch tintje.

Slechte adem

De plotlijntjes die om de monsters heen zijn bedacht, verstoren niet waar het in deze film om gaat. In plaats daarvan duikt het verhaal zelfs naar het middelpunt van de aarde. Dat is natuurlijk complete onzin, maar levert wel schitterende scènes op van Kong in zijn natuurlijke habitat. Intussen, aan de oppervlakte, ruien de echte bad guys van dit verhaal Godzilla op, die daarna met zijn slechte adem de hele planeet doorboort. Het gebeurt gewoon, omdat het tof is. Het beste popcornwerk hanteert die filosofie.

Realisme is het laatste waar kijkers van deze mega-matpatij op zitten te wachten en dat hebben de makers goed begrepen. Oké, het verhaal staat volledig in dienst van het spektakel, maar dat is beter dan dat het alleen maar in de weg zit. Het kan in Godzilla vs Kong niet gek genoeg en zo zien we deze giganten het allerliefst.

Godzilla vs Kong draait nu in de bioscoop

Ook zo blij dat de bioscopen weer open zijn? Je kunt bijvoorbeeld ook naar The Conjuring: The Devil Made Me Do It en Spiral: From the Legacy of Saw.

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.