Ginny and Georgia

Op het eerste gezicht is Ginny & Georgia een moderne variant op Gilmore Girls. Net zoals de twee hoofdpersonages heeft deze Netflix Original echter meer diepgang dan je zou verwachten.

Deze recensie is gebaseerd op de eerste vijf afleveringen.

"We zijn de Gilmore Girls, maar met grotere borsten." Deze uitspraak van sexy moeder Georgia is in het kort het uitgangspunt van Ginny & Georgia. Daar doet de serie zichzelf wel mee te kort. Deze nieuwe Netflix-serie is een moderne, genuanceerde en verrassend grappige variant op het bekende 'fish out of water'-verhaal.

Nieuwe stad

Na het overlijden van haar stiefvader verhuist Ginny voor de zoveelste keer met haar moeder en broertje naar een nieuwe stad. Ze belanden in Massachusetts. Het blijkt daar minder erg te zijn dan verwacht. Ginny heeft voor het eerst vrienden en krijgt aandacht van twee leuke jongens. Ze schaamt zich alleen kapot voor haar sexy 30-jarige moeder Georgia en vreest dat zij uiteindelijk alles zal verpesten, waardoor ze wéér moeten verhuizen.

Flashbacks

Ginny & Georgia is een samensmelting van allerlei bekende verhalen. Je hebt een jonge, extraverte moeder met haar verlegen, intellectuele tienerdochter. Ze verhuizen naar een bekakte wijk waar ze eigenlijk niet passen. Op de middelbare school worstelen tieners met allerlei uiteenlopende problemen. En natuurlijk is er een geheim dat wordt verteld met flashbacks.

Eigenwijs

Er is dus weinig origineel aan Ginny & Georgia. En tóch werkt het! De serie weet al die elementen samen te voegen tot een hele eigenwijze serie waarin alles klopt. De basis is een liefhebbend gezin dat probeert te overleven in een nieuwe omgeving. Vanuit dat uitgangspunt wordt op een geloofwaardige manier drama en humor toegevoegd.

Lach en een traan

Het drama is grotendeels heel realistisch en herkenbaar. Tieners worstelen met school, de verwachtingen van hun ouders, social media en body image. En de volwassenen doen hun best om niet te laten merken dat ze het allemaal niet meer aankunnen. Daar komt ook veel van de humor vandaan. Met name buurvrouw Ellen schittert als moeder die met een geforceerde glimlach en paniek in haar ogen de meest komische observaties maakt.

Perfecte versie

Een rode draad door de serie is dat iedereen zich anders voordoet. Dat geeft de personages ook diepgang. Iedereen wil een perfecte versie van zichzelf zijn. De werkelijkheid is echter anders. Als niemand toekijkt, slaat de twijfel toe. Georgia heeft geldproblemen en smeedt allerlei plannetjes om voor haar gezin te kunnen zorgen. En Ginny is op zoek naar zichzelf en beseft dat ze meer lijkt op haar moeder dan ze denkt.

Bad boy

Ginny & Georgia kent echter wel enkele uitgekauwde clichés en dat is jammer. Ginny moet al snel kiezen tussen de gevoelige bad boy en de slimme lieverd. En Georgia wordt achtervolgd door haar gewelddadige verleden. Op die momenten voelt de Netflix Original aan als de zoveelste dramaserie. De uitwerking van deze verhaallijnen is op zich niet slecht, maar niet zo sterk als de rest van de serie.

Het is makkelijk om Ginny & Georgia te zien als de zoveelste 'vrouwenserie', maar het is zoveel meer dan dat. Het is een genuanceerde en grappige kijk op de Amerikaanse samenleving, waarin iedereen zich anders voor probeert te doen. Door te balanceren tussen realistisch drama en scherpe humor wordt de serie ook niet te zwaar. En met tien afleveringen van een uur is deze Netflix Original perfect om te bingewatchen in het weekend.

Ginny & Georgia is te zien op Netflix.

Bekijk ook deze tien topseries op Netflix.

Deze films en series komen in maart naar Netflix.