Forever Rich op Netflix

Deze Nederlandse Netflix-film onderscheidt zich meteen van de gemiddelde ‘original’ door risico’s te nemen met de hoofdfiguur, die nogal gemengde gevoelens oproept. Maar ons gevoel voor Forever Rich is duidelijk: zo zien we ze graag.

Zoveel rappers die drie miljoen krijgen voor een platendeal hebben we niet in Nederland, dus kan het raden beginnen op wie Richie uit Forever Rich is gebaseerd. Mocht hij geïnspireerd zijn door een echte artiest, dan is dat bepaald geen compliment, want hij is een patserig en egocentrisch ventje. Op het eerste gezicht geen personage waar je graag een film lang mee opgescheept wil zitten dus, maar toch is dat geen enkel probleem bij het bekijken van dit dynamische drama.

Jankerd

Richie (Jonas Smulders) heeft het prima voor elkaar: hij staat op het punt een enorm stadionconcert te geven, heeft een lieve vriendin plus zoontje én er is een hele dikke platendeal op komst. Maar dan gebeurt er iets dat zijn reputatie van stoere straatsoldaat compleet verpest: hij wordt voor de camera beroofd van zijn geliefde Rolex. Het vernederende filmpje, waarin hij jankend smeekt voor zijn leven, verspreidt zich online in razend tempo. Hij is zo van zijn stuk, dat hij een onzalig plan uitbroedt om zijn street cred en carrière te redden.

Van kwaad tot erger

De razende rampentrein die dan vertrekt, dendert een lange nacht door en dat geeft de film een heerlijk tempo. Richie wil zijn klokkie terug en is vast van plan om dat samen met zijn compagnon (Daniël Kolf) voor elkaar te krijgen – en de boel te filmen natuurlijk. Dat valt bepaald niet mee en zo gaat de nacht van kwaad tot erger. Het is bijna komisch soms hoe erg alles misgaat en gaandeweg zien we Richie van zijn allerslechtste kanten.

Publiekslieveling

De film zou niet werken als deze vicieuze cirkel je niks zou kunnen schelen, omdat de man in het midden zo’n onsympathieke zak is. Dat is Richie vaak, maar hij krijgt meer nuance dan dat. Hij moet de lieveling van een groot jong publiek voorstellen en dankzij de sterke karakterschets en het treffende spel van Smulders geloof je dat, zelfs al doet hij de vreselijkste dingen. Hij heeft een ontwapenende charme waarmee hij overtuigt als compleet mens.

Ramptoerist

Forever Rich is een gitzwarte comedy in de traditie van After Hours en Good Time, die kritische steken uitdeelt in de richting van social media en artiesten die alles in hun leven laten bepalen door hun imago en de hang naar likes. Je voelt je bij het kijken bijna een ramptoerist en toch blijft de film van begin tot eind amusant. Met dat Gouden Kalf voor het scenario van De Libi op zak en nu deze film is regisseur en schrijver Shady El-Hamus goed bezig en kunnen we niet wachten op wat hij nog meer gaat laten zien.

De knapste prestatie van Forever Rich is z’n hoofdpersoon, die keer op keer faalt maar toch een boeiend en op een vreemde manier charmant middelpunt van het verhaal blijft. Maar er valt ook veel te lachen en sidderen om de ongelofelijke shitshow die zich ontvouwt in één nacht.

Forever Rich is te zien op Netflix.

Check hier wat de populairste series en films zijn op Netflix van dit moment.