Katherine Heigl en Sarah Chalke in Firefly Lane

De dramaserie Firefly Lane had de comeback van Katherine Heigl moeten zijn, maar het is Sarah Chalke - Elliot uit Scrubs - die de show steelt.

Katherine Heigl brak door met Grey's Anatomy en zei de hitserie gedag om een filmster te worden. Na een aantal succesvolle romantische comedy's bleef het stil rondom de actrice. Volgens de geruchten was ze een onprofessionele diva en daarom kreeg ze geen grote rollen meer aangeboden. Met de Netflix Original Firefly Lane maakt ze een comeback. Ze zet een sterke rol neer, maar het is Sarah Chalke die de show steelt.

Pieken en dalen

Tully en Kate zijn beste vriendinnen. Ze leerden elkaar kennen als tieners in 1974 en hebben sindsdien talloze pieken en dalen beleefd. In 2003 staan beide vrouwen voor grote veranderingen. Kate staat op het punt te scheiden en Tully is een beroemde televisiester, maar voelt zich eenzamer dan ooit. Daardoor komt hun vriendschap onder druk te staan.

Drie tijdsperiodes

In Firefly Lane staan drie verschillende tijdsperiodes centraal. In de jaren zeventig worden Kate en Tully vriendinnen, in de jaren tachtig volgen we de twee als ambitieuze twintigers en aan het begin van deze eeuw is te zien hoe verschillend hun levens zijn gelopen. Door de tijdsperiodes door elkaar heen te tonen, krijg je steeds een klein deel van het grotere verhaal.

Firefly Lane met Katherine Heigl en Sarah Chalke

Verrassingen en plotwendingen

Het is een slimme zet geweest om het verhaal op deze manier te vertellen. Firefly Lane zit daardoor vol verrassingen. Personages in het heden vertellen over iets uit het verleden en als kijker wil je weten wat er is gebeurd. Daarmee houdt de Netflix Original je aandacht vast en omdat je het hele verhaal nog niet kent, is er veel ruimte voor onverwachte plotwendingen.

Minpunt

Tegelijkertijd is dit het grote minpunt. De tijdsperiodes overtuigen namelijk niet. De jaren zeventig worden nog degelijk neergezet en de jonge actrices die Kate en Tully spelen zijn erg leuk. De jaren tachtig daarentegen lijken op een slechte sketch. Sarah Chalke en Katherine Heigl, die allebei in de veertig zijn, spelen Kate en Tully als frisse twintigers. Met felle belichting, oubollige kapsels en foute outfits moeten ze jong lijken, maar het is vooral lachwekkend en afleidend.

De echte ster

Firefly Lane had de 'Katherine Heigl show' moeten worden, bij de credits staat ze ook als Executive Producer, maar Sarah Chalke is de echte ster. Zij maakt van Kate een driedimensionaal personage en overtuigt in grappige scènes en in dramatische, hartbrekende momenten. Ze is geloofwaardig als vermoeide moeder, hardwerkende assistent, verliefde veertiger en zelfs als nerdy twintiger.

Eenzame superster

Dat betekent niet dat Katherine Heigl een slecht optreden neerzet. Ook Heigl is heel sterk als eenzame superster Tully. Met haar harde buitenkant houdt ze mensen op een afstandje, maar wanneer ze verdrietig in de verte staart, toont ze een gevoelige kant waardoor ze toch weer erg sympathiek wordt.

Firefly Lane is een sterke serie met flinke minpunten. Het verhaal over twee hartsvriendinnen is niet heel bijzonder, maar de manier waarop het wordt verteld, verdient een pluim. En de sterke cast, met een uitmuntende Sarah Chalke, houdt je aandacht vast. Maar de scènes die zich afspelen in de jaren tachtig lijken te veel op een geinige verkleedpartij, waardoor het soms lastig is om de serie serieus te nemen.

Firefly Lane is te zien op Netflix.