Recensie Ferry, Frank Lammers, Elise Schaap

Wat ze in Amerika kunnen, kunnen we hier ook: een succesvolle serie z’n eigen film geven. Bij Undercover duurde het amper twee seizoenen voordat Netflix ons verblijdde met Ferry.

De eerste Belgisch-Nederlandse Netflix-serie Undercover leek een beetje maffe ‘pitch’ te hebben: The Godfather op de camping in Lommel. Maar de succesvolle co-productie had een grote troef in handen met hoofdrolspeler Frank Lammers. Hoewel hij worstelde met het succes, scoorden hij en zijn personage Ferry Bouman zowel in binnen- als buitenland en kregen ze daarom na twee seizoenen al hun eigen Netflix-film Ferry.

De voorgeschiedenis van een hitserie

De Netflix Original Ferry speelt zich af voor alle gebeurtenissen uit Undercover en zodoende ontdekken we dat onze man toen nog werkte voor een gangsterbaas (Huub Stapel) in Amsterdam. We krijgen te zien waar Ferry vandaan komt, waarom hij (weer) naar Brabant terugkeert en hoe hij daar zijn geliefde Danielle (Elise Schaap, straks te zien in Soof 3) leert kennen en in de XTC-handel terechtkomt.

Nieuwe personages met vertrouwde gezichten

Naast het geliefde duo uit Undercover en de reeds genoemde ‘nieuwkomer’ Huub Stapel is nu ook Monic Hendrickx van de partij als Ferry’s zus, wat zorgt voor een fijne kleine Penoza-reünie met Raymond Thiry als haar man. De drijvende kracht is echter weer Frank Lammers als de vaderlandse tegenhanger van Tony Soprano. Je zou bijna geen vaderlands product meer zonder hem willen zien.

Zelfs als je nog nooit een minuut van Undercover hebben gezien, is Ferry de moeite waard. Het is in de eerste plaats gewoon een toffe vaderlandse misdaadfilm met puike acteurs. De fans van de serie, die verlangden naar meer Ferry en Daniëlle, kunnen hun hart ophalen. Dit is alles wat je verwachtte van het tweede seizoen.

Ferry is vanaf  vrijdag14 mei te zien op Netflix

En voor wie nog meer wil, hebben we hier 8 dingen die je moet weten over Ferry.

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.