De cast van Father Christmas is Back

De lat ligt niet heel erg hoog voor kerstfilms, maar alsnog zouden de makers van Father Christmas is Back zich heel diep moeten schamen voor dit broddelwerk.

Voor een leuke kerstfilm heb je niet veel nodig. Een lief verhaaltje over een familie tijdens de feestdagen of een mierzoete romcom over twee tegenpolen, is vaak al voldoende voor een prima filmpje. Maar zelfs dat is al te veel gevraagd voor de Britse Netflix-miskleun Father Christmas is Back.

Suffe sitcom

Vanaf het eerste moment weet je dat het niks gaat worden. De suffe intro heeft meer weg van een foute sitcom uit de nineties dan een moderne kerstfilm. Met een muziekje op de achtergrond kijken alle castleden om de beurt in de camera en om de kijker ervan te overtuigen dat het een leuke comedy is, dondert een vrouw van een trapje af en valt de kerstboom boven op haar. Daarmee heb je gelijk de grootste grap gehad.

Karikaturen

Als je dan nog niet hebt weggeklikt, krijg je een aantal vervelende personages voor je kiezen. Centraal staat Caroline Christmas-Hope (Natalie Cox) een stresskip die het perfecte kerstfeest wil organiseren in het grote landhuis van haar levenloze echtgenoot Peter (Kris Marshall, die nog wel klassieker Love Actually op zijn cv heeft staan!). De familieleden druppelen één voor één binnen en krijgen allemaal een snelle introductie. Meer hebben de bordkartonnen karikaturen ook niet nodig.

Kerstbal

Wanneer iedereen aanwezig is staat de Father Christmas uit de titel opeens voor de deur. Dat is niet de kerstman, maar James Christmas, een egoïstische kerstbal die zijn vier dochters 27 jaar geleden in de steek liet en het nu goed komt maken. Hij wordt vergezeld door zijn jonge vriendin, die natuurlijk een dom blondje is. Dit opzetje heeft de perfecte elementen voor een geinige Britse comedy en met de juiste aanpak had dit zeker wel een leuke kerstfilm kunnen zijn.

Steven Seagal?

Maar regisseursduo Philippe Martinez en Mick Davis doen echt nul moeite om er iets van te maken. Niet zo gek ook. Martinez heeft alleen maar D-films op zijn naam staan, waaronder Steven Seagals General Commander en de beste film van Davis is My Dad’s Christmas Date. De mannen maken goedkope zooi voor de diepe krochten van een streamingdienst en het kan ze niet eens iets schelen dat de binnen- en buitenscènes er compleet anders uitzien.

John Cleese?!

De regisseurs zijn totaal niet gemotiveerd en hetzelfde voor de getalenteerde cast. De hoofdrol is voor Kelsey Grammer (Frasier), die ooit een gerespecteerde komiek was, en ook de legendarische John Cleese (Monty Python) heeft een belangrijke bijrol. Beide mannen kunnen weinig met de film. Grammer doet nog een poging Father Christmas is Back te benaderen als een komisch drama en stopt een piepklein beetje energie in de Netflix Original, maar Cleese zit het grootste gedeelte van de film verveeld op de bank en dat acteert hij niet.

Bij een Netflix Original met de titel Father Christmas is Back verwacht niemand een moderne klassieker, maar dit misbaksel zit zelfs diep onder het niveau van de allerslechtste Hallmark-film. Father Christmas had beter weg kunnen blijven.

Father Christmas is Back is te zien op Netflix.

Vermijd deze film en kom in de juist kerstsfeer met de charmante romcom Love Hard.