Fate: The Winx Saga

Netflix geeft de kleurrijke jeugdserie Winx Club een live-action-make-over. Maar Fate: The Winx Saga heeft he-le-maal niets met het origineel te maken en slaat de plank mis door overdreven duister te willen zijn.

In Winx Club volgden we het aardse meisje Bloom. Ze ontdekt dat ze magische vuurkrachten heeft en gaat met fee Stella naar Alfea, dé feeënkostschool van 'Magix'. De live-action-serie doet ongeveer hetzelfde, maar giet er een voorspelbaar en irritant edgy sausje overheen.

Alle cliché's verzamelen

Bloom (Abigail Cowen) is met haar feeënontdekkingsreis nog steeds de hoofdverhaallijn, maar vriendinnen Stella (Hannah van der Westhuysen), Musa (Elisha Applebaum), Aisha (Precious Mustapha) én Terra (Elliot Salt) krijgen allemaal afzonderlijk dingen te doen. Het voelt als een soort checklist. Alle clichés zitten erin. Het ijskonijn dat langzaam ontdooit, de bemoeial die iedereen erbij lapt, het superpopulaire meisje dat toch géén bitch blijkt te zijn. Zucht.

Fucking Winx

De dames dompelen zich onder in de tienerdrama-wereld binnen Alfea met bijbehorende vriendjes, ruzie's, drama, drank en drugs. The Winx Saga wil zich overduidelijk heel erg distantiëren van de kinderserie en pleurt er meer F-words in dan de gemiddelde Martin Scorsese-film. Ook aan bloed geen gebrek. Het is eigenlijk gewoon een Riverdale-versie van Winx, maar dat doet Chilling Adventures of Sabrina al honderd keer beter.

Voor wie is de serie?

Dat brengt ons bij een prangende vraag die na de zes veel te lange aflevering nog altijd na-ettert: voor wie is deze serie bedoeld? De nu-twintigers die met Winx opgroeiden, zullen in ieder geval walgen van de intense duisternis, het geforceerde tiener-gezeik en de voorspelbare verhaallijnen - je weet na de eerste scène al wie het met wie gaat doen en Blooms zoektocht ken je al.

Hoe? Wat? Waar?

Ook geeft Fate: The Winx Saga je totáál geen context. Alfea bevindt zich in de 'Otherworld' en dat is praktisch alles dat we te weten komen. Wat feeën doen als 'The Burned Ones' - de bad guys van de show - geen moorden plegen? Geen idee. We zien ook amper dat de dames daadwerkelijk klassen volgen en door gekke sprongen in de tijd weet je ook niet hoe lang Bloom nu eigenlijk al op school zit. Het vage tempo werkt ook vervreemdend: we hoppen van persoonlijke scènes opeens naar een actie-intermezzo dat uit de lucht lijkt te vallen.

Niet alleen maar bagger

Hoewel we eigenlijk nog veel meer kritiek hebben - geen enkel mannelijk personage ontwikkelt een persoonlijkheid - willen we best afsluiten met iets positiefs. De dames hebben zichtbaar plezier in hun gezamenlijke scènes. En dan is de serie ook op zijn best. Jammer dat we die stukken op één hand kunnen tellen...

De explosieve en onverwacht sterke laatste aflevering maakt veel goed - en levert een extra ster op - maar je bent tegen die tijd ook wel blij dat de teleurstellende rit erop zit. De chemie tussen de actrices is goed, maar... dat is dan ook het enige dat er nog mee door kan.

Fate: The Winx Saga is vanaf vrijdag 22 januari te zien op Netflix.