Chris Hemsworth in Extraction

Als je dacht dat Chris Hemsworth genadeloos tekeer ging als Thor in de Avengers-films, dan wacht je een aangename verrassing in Extraction. Als je van bikkelharde actiefilms houdt tenminste.

Met zijn rol als een van de sterkste en grappigste Avengers heeft Chris Hemsworth het prima voor elkaar: hij heeft er al veel geld en fans mee bij elkaar gespaard en gaat voorlopig nog even door met een nieuwe Thor-film en optredens in de Guardians of the Galaxy-filmserie. Maar buiten die veilige Marvel-omgeving heeft hij niet veel geluk gehad als filmster.

Verandering

Hemsworth probeerde het op nieuw terrein met onder meer The Huntsman: Winter’s War, Ghostbusters en Men in Black: International maar in alle gevallen bleef het bij dure tegenvallers die geen vervolgfilms kregen. Daar lijkt verandering in gekomen te zijn met Extraction: zijn eerste Netflix-film doet het geweldig goed en er is al een vervolg aangekondigd.

Dikke actie

Die makers zijn producenten Joe en Anthony Russo en regisseur Sam Hargrave. De drie mannen kennen elkaar en Hemsworth van de laatste twee Avengers-films, die geregisseerd werden door de broertjes Russo en waarbij Hargrave de stunts in goede banen leidde. Dat belooft dikke actie dus en wat dat betreft stelt Extraction zeker niet teleur. Sterker nog: soms doet hij denken aan de beste momenten uit de Bourne-reeks.

Op de vlucht

Het verhaal begint zoals veel genregenoten: Hemsworth speelt een ex-militair met een pijnlijk verleden die zijn geld verdient in de vrije sector. Hij wordt samen met zijn team van huurlingen ingezet om de gekidnapte zoon van een Indiase drugsbaas te bevrijden, maar zoals dat gaat verloopt de boel niet volgens plan. Met als gevolg dat hij samen met het jochie op de vlucht moet voor de ontvoerder: de gevaarlijkste crimineel van Bangladesh.

Mooi stel

Clichés genoeg, maar ze zitten Extraction op geen enkel moment in de weg. Hemsworth lijdt onder het verlies van zijn gezin, maar wat een verplicht nummertje had kunnen worden, gebruikt hij voor welkome scènes met dramatische lading tussen het actiegeweld door. De jonge acteur die het gekidnapte zoontje speelt, draagt daar een belangrijk steentje aan bij.

Zinderende rit

Maar waar het uiteindelijk om draait, is de actie en dat is genieten. Het klapstuk is zonder twijfel een elf minuten lange achtervolgingscène door Dhaka, die lijkt te bestaan uit één continu shot. Dat is het niet, maar het effect is hetzelfde: een zinderende rit vol autostunts, knokpartijen en achtervolgingen te voet door appartementen, over daken en balkons.

Groots effect

Hargrave laat zien dat hij het talent in huis heeft om actie opwindend in beeld te brengen. Hij gebruikt veel kranen, drones en helicopters voor dat grootse effect maar als hij zijn acteurs dichter op de huid zit, laat hij je de brute gevechten bijna voelen. Het gaat er bikkelhard aan toe. De setting in India en Bangladesh is origineel en er wordt het maximale uitgehaald, met scènes die goed tot hun recht komen op deze locaties. Ook de problematische armoede daar krijgt een passende plek in het verhaal.

Extraction is een behoorlijk complete actiefilm, met meer dan genoeg gedonder in de glazen, memorabele plaatjes en een goed presterende cast. En Hemsworth laat zien dat hij ook zonder hamer in zijn handen een stevige dreun kan uitdelen, letterlijk en figuurlijk.

Extraction is nu te zien op Netflix.