Recensie Everybodys Talking About Jamie

Jaren geleden was er heisa toen een jongen in een jurk naar zijn schoolfeest wilde. Nu is drag helemaal hot, maar dat maakt het waargebeurde verhaal van de kleurrijke Jamie niet minder interessant.

Tien jaar geleden maakte de BBC de documentaire Drag Queen at 16 over Jamie Campbell, een jongen die in een jurk naar het slotfeest van zijn school wilde. Later werd daar de succesvolle theatermusical Everybody’s Talking About Jamie van gemaakt, die begon in Londen en ging daarna de hele wereld over. En daar kan nu iedereen ervan genieten, want die musical is verfilmd.

Musicals zijn de shizzle in filmland

Het verhaal doet denken aan The Prom, de Netflix-musical van vorig jaar, ook gebaseerd op een echt verhaal, maar dan over een meisje dat een hoop gedonder kreeg omdat ze haar vriendin mee naar het slotfeest wilde nemen. En verfilmde theatermusical zijn erg populair vandaag de dag want over een paar weken komt de volgende: Dear Evan Hansen.

Swingende muziek met minder leuke kanten

Everybody’s Talking About Jamie is een mooie bijdrage aan die trend geworden, want zoals alleen de Britten dat kunnen, weet deze musical een mooie balans te slaan tussen humor en drama. Het is allemaal lekker vrolijk, met swingende muziek, terwijl de minder leuke kanten toch ook duidelijk zijn. De sterke cast weet dit goed te spelen, daarnaast ziet hoofdrolspeler Max Harwood er geweldig uit in een jurk en hij zou niet misstaan tussen de queens uit Drag Race Holland. Datzelfde geldt voor acteerkanon Richard E. Grant, die eerder dit jaar nog schitterde in Loki

Minder liedjes en meer boodschap

De filmversie van Everybody’s Talking About Jamie heeft een aantal liedjes geschrapt en er meer boodschap ingestopt, met referentie naar de eighties, wat niet helemaal past bij de feelgood sfeer van de rest van de film. Het is wel fijn dat nu eens niet alles naar het einde wordt opgelost en de film zit vol positieve vibes waar we allemaal blij van worden. Of we nu jurkjes dragen of niet.

Everybody’s Talking About Jamie is een fijne feelgood-musical vol vrolijke liedjes en met een sprankelende cast. De balans tussen humor en drama zit goed in elkaar. En wie wil nou niet Richard E. Grant in ‘full drag’ zien?

Everybody’s Talking About Jamie is te zien op Amazon Prime Video.

Deze maand vind je ook nog deze nieuwe films en series op Amazon Prime Video.