Rachel McAdams in The Story of Fire Saga

We waren even bang dat we de bizarre verkleedpartijen van het Eurovisie songfestival moesten missen, maar de Netflix-film Eurovision Song Contest: The Story of Fire Sage is een perfecte troostprijs voor alle fans en deelnemers.

Als rechtgeaard Amerikaan had komiek Will Ferrell geen flauw idee wat het Eurovisie Songfestival was. Toen zijn Zweedse vrouw Viveca hem uitnodigde met haar familie mee te kijken, viel zijn mond open – en die ging de hele uitzending niet meer dicht.

Leuk idee voor een nieuwe film

Als komiek in behoorlijk maffe films, zoals Anchorman en Blades of Glory, weet Ferrell het nodige van bonte uitdossingen en over de top gedrag. Toch moest zelfs hij zijn meerdere erkennen in het Eurovisie Songfestival. Hij had ook meteen het idee te pakken voor een nieuwe film en schreef het scenario samen met Andrew Steele, een oude bekende van Saturday Night Live.

Sneue band uit IJsland breekt door

In Eurovision Song Contest: The Story of Fire Sage speelt Will Ferrell de sneue zanger Lars die al zijn hele leven droomt van een optreden tijdens het songfestival. Samen met jeugdvriendin Sigrit (Rachel McAdams) vormt hij de IJslandse band Fire Saga, die meer door toeval dan wijsheid mee kan doen aan het songfestival. Ze zijn alleen niet goed voorbereid en stuntelen zich overal hilarisch doorheen.

Dit feestje voelt als het Songfestival

Will Ferrell heeft zich duidelijk goed voorbereid op Eurovision Song Contest: The Story of Fire Sage. Hij ging achter de schermen bij het Eurovisie Songfestival om research te doen en mocht later terugkomen met een cameraploeg om opnames te maken van het echte publiek. Het realisme wordt verder verhoogd door cameo’s van een aantal voormalige deelnemers en van Graham Norton, de vaste Britse commentator. Daardoor wordt het echt een feestje, dat het Songfestival-gevoel weet op te wekken.

Perfect pleister met verkleedpartijen

Eigenlijk is het perfect dat Eurovision Song Contest: The Story of Fire Sage uitkomt in het jaar dat de grote internationale competitie niet doorgaat. Zeker als beoogd gastland kan Nederland wel wat Eurovisie-troost gebruiken, en daar zorgt deze film voor. Het is een fijne pleister op de wond voor mensen die anders hun jaarlijkse dosis verkleedpartijen zouden moeten missen.

Will Ferrell steelt de show in Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga omdat hij heel goed door heeft wat er zo leuk is aan het Eurovisie Songfestival, en dat heeft hij allemaal in zijn film gestopt: bizarre kostuums, campy liedjes, diva gedrag en gewoon een hoop lol.

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga is vanaf vrijdag 26 juni te zien op Netflix