Recensie Encanto

Na eerder dit jaar genoten te hebben van Raya and the Last Dragon, kunnen we al weer door met de volgende fijne Disney-film: het zwoele Zuid-Amerikaanse Encanto.

In de familie van Mirabel heeft iedereen een bijzondere gave; de een is beresterk, de ander kan met koekjes wonden genezen en een derde laat spontaan overal bloemen groeien. De enige van het stel zonder een superkracht is Mirabel. Maar aangezien dit een Disney-film is, gaat ze natuurlijk toch iets heel wonderlijks doen voordat de aftiteling voorbijkomt.

Eindelijk eens eentje die niet speciaal is

Dat Mirabel in Encanto de enige ‘gewone’ in de familie is, is natuurlijk niet leuk voor haar, maar maakt de heldin wel een stuk herkenbaarder voor de kijker. Na een hele reeks films over mensen die (stiekem) bijzonder zijn, is het fijn dat er nu eens eentje gaat over iemand die dat niet is, en dat dit gewoon oké is - en dat het soms best zwaar is om bijzonder te zijn.

Encanto van Disney

De eerste Disney-prinses met een bril!

Verdere leut wordt geleverd doordat Mirabel de eerste Disney-prinses met een bril is en de eerste uit Zuid-Amerika, te weten Colombia. Het verhaal van Encanto gebruikt fijn het magisch realisme waar de Colombiaanse schrijver Gabriel Garcia Marquez bekend mee werd en de gele vlinders zijn een verwijzing naar zijn beroemde boek Honderd jaar eenzaamheid

Muziek van Lin-Manuel Miranda is altijd goed

De Zuid-Amerikaanse locatie van Encanto geeft Disney, na het succes van Coco, ook weer de kans om los te gaan met lekker in het gehoor liggende latino muziek. Deze Disney-productie is op zich al een erg bonte, mooie, vrolijke film en de liedjes van Lin-Manuel Miranda (Hamilton, Vivo) benadrukken dat nog een keer voor optimaal plezier.

De mierzoete boodschap hapt lekker weg

Encanto is traditiegetrouw verpakt in prachtige, bontgekleurde animaties die bijna een aanslag op je glazuur zijn. Daardoor worden de meer dramatische zaken een beetje ondergesneeuwd terwijl de boodschap dat familie belangrijk is, er meters dik bovenop ligt. Je gaat bijna denken ‘Jaahaa, nu weten we het wel’, maar met een strakke honderd minuten hapt het lekker weg.

Zeker gezien de steeds koudere dagen, is het fijn om met Encanto even ‘op vakantie’ te kunnen gaan naar een warm land vol lieve mensen met magische krachten. Na afloop blijft er behalve dat warme gevoel een swing in je heupen hangen.

Encanto is vanaf 25 november te zien in de bioscoop

Na Encanto kun je op Disney+ meteen door met andere fijne Disney-films.