Lily Collins in Emily in Paris

Emily in Paris is net zo realistisch als een Harry Potter-film, maar juist nu hebben we meer dan ooit behoefte aan een luchtige romantische comedyserie om lekker bij weg te dromen.

Als je ooit een romcom hebt gezien, weet je precies wat er gaat gebeuren in Emily in Paris. De Netflix-serie is een samenraapsel van clichés en enorm voorspelbaar. Toch is dat helemaal niet slecht. Producent Darren Star - de bedenker van o.a. Beverly Hills 90210, Melrose Place en Sex and the City - maakt van de serie een heerlijk tussendoortje, dat je eventjes de waan van de dag laat vergeten.

Een Amerikaanse in Parijs

De Amerikaanse Emily werkt voor een groot marketingbedrijf in Chicago en krijgt de kans om aan de slag te gaan bij een Franse tak van het bedrijf. Ze twijfelt geen moment en verhuist naar Parijs. Ze was echter iets te enthousiast. Emily spreekt namelijk geen woord Frans en haar Amerikaanse denkwijze wordt niet gewaardeerd door haar nieuwe collega's.

Romance

Emily vindt het zelf ook lastig om te wennen aan de Franse omgangsvormen. Mannen blijken helemaal niet zo trouw te zijn, iedereen kust elkaar, werkdagen beginnen pas laat in de ochtend en de taal is heel lastig om te leren. Ze voelt zich eenzaam, totdat ze de knappe onderbuurman ontmoet. Deze romance heeft echter weinig kans van slagen.

Geen spoilers

We kunnen je in detail vertellen wat er gaat gebeuren tussen Emily en buurman Gabriel zonder dat we de serie zullen spoilen. Je weet zelf namelijk ook wel wat er gaat gebeuren! En als we je vertellen dat Emily een bitchy baas heeft, die altijd erg onvriendelijk tegen haar is, kun je ook raden dat dit ijskonijn langzaam zal ontdooien.

The Devil Wears Gaultier

Emily in Paris biedt niks nieuws en lijkt op sommige momenten een kopie van The Devil Wears Prada. In mindere handen zouden we de serie na de eerste aflevering al zat zijn, maar deze Netflix Original doet zich ook niet anders voor. Ja, dit is een aaneenschakeling van clichés en ja dit is een schaamteloze kopie van The Devil Wears Prada, maar is dat erg?

Instagram als redmiddel

We moeten met schaamte toegeven dat het niet erg is, want Emily in Paris is gewoon leuk. De serie is luchtiger en zoeter dan een croissant met biologische aardbijenjam. In afleveringen van een half uur ontmoet Emily knappe, charmante mannen en lost ze allerlei werkproblemen op met een goed getimede Instagram-post. Marketing was nog nooit zo simpel!

Charme

Het verhaal van Emily in Paris is bijzaak. Het gaat om de mooie locaties, de leuke outfits, de cartooneske collega's en de rare figuren die ze in iedere aflevering tegenkomt. De personages zijn van bordkarton, maar krijgen leven dankzij een charmante cast. Vooral Lily Collins, de dochter van Phil Collins, schittert. Met haar grote bruine ogen en innemende glimlach voorkomt ze dat betweter Emily een irritant figuur wordt.

Emily in Paris

Is Emily in Paris eigenlijk een goede serie? Nee, het zal geen prijzen winnen en bovenaan toplijstjes staan. Het is geen Utopia of Godfather of Harlem, maar dat wil het ook niet zijn. Emily in Paris is een luchtig tussendoortje. Dit kijk je na een drukke dag op je werk of als je weer de zoveelste deprimerende persconferentie hebt gezien. Met je hersens op pauze is deze romantische comedyserie schaamteloos genieten.

Emily in Paris is te zien op Netflix.