Donnie op de Monnie

In Donnie op de Monnie gaat rapper Donnie op bezoek bij de rijkste Nederlanders, maar tussen alle sportwagens en villa’s is de Amsterdamse woordkunstenaar het meest waardevolle onderdeel van deze Amazon Prime Video-serie.

Het idee achter Donnie op de Monnie is allesbehalve origineel. We hebben al zo vaak programma’s gezien waarin een nieuwsgierige presentator een kijkje krijgt in het leven van de rich and famous. Toch weet rapper Donnie er nog iets fris van te maken, door gewoon lekker zichzelf te zijn.

 

Voor de fans

Donnie op de Monnie is duidelijk gemaakt voor de fans van Donnie alias Maradonnie, maar zelfs als je niks hebt met de rapper ben je na één aflevering al helemaal weg van hem - net zoals de kijkers van Tour de Frans. Hij is volkomen authentiek, neemt zichzelf niet te serieus en heeft een mouw vol flauwe grapjes, die hij regelmatig leegschudt. Ook is de nieuwbakken presentator helemaal niet onder de indruk van al die glitter en glamour.

Article continues after the ad

 

Auto's of patatjes? 

In de eerste aflevering krijgt de Amsterdammer een rondleiding door het huis van fitboy Joel Beukers. De Insta-ondernemer vertelt trots dat hij anderhalf miljoen euro aan auto’s heeft, waarop Donnie direct vraagt hoeveel patatjes je daarvan kunt kopen. En wanneer de rapper voor het eerst in zijn leven een toastje met kaviaar binnenkrijgt, doet hij geen enkele moeite om te verbergen hoe smerig hij dat vindt.

 

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.

 

Boodschappen in de Lamborghini 

Het is lekker verfrissend om een presentator te zien die de Nederlandse rich and famous op een hele normale manier behandelt. Donnie is niet zo ironisch als een Gert-Jan Dröge of Jort Kelder en ook niet kruiperig als een Peter van de Vorst of Ivo Niehe. Hij is de normale Nederlander die een Lamborghini tof vindt, maar met veel humor opmerkt dat je er geen boodschappen mee kan doen. En ook een private jet vindt de rapper veel te warm en oncomfortabel.

 

Insta-rijk 

Zijn gasten daarentegen zijn een stuk minder authentiek. Ze hebben allemaal hetzelfde verhaal: ze hadden vroeger weinig centen, werkten zich uit de naad om rijk te worden en nu ze in een villa wonen, beseffen ze dat echte rijkdom niet in geld is uit te drukken. Een enkeling geeft eerlijk toe dat de pracht en praal alleen bedoeld is voor Instagram en dat ze naast de dikke sportwagens ook een boodschappenautootje hebben. 

 

 

Normale leventje

Omdat alle gasten hetzelfde verhaal vertellen en zelden meer te bieden hebben dan een ritje in een dure bak en een rondleiding door hun crib, zit er weinig inhoud in de afleveringen. Donnie doet zijn best om er nog wat van te maken en behandelt zijn gasten met respect. Hij heeft oprechte bewondering voor hun harde werk, maar hij is ook blij om na de korte ontmoetingen weer terug te keren naar zijn normale leventje en frituurpan.

 

Conclusie

Donnie op de Monnie vindt het wiel niet opnieuw uit en ook al is het programma speciaal gemaakt voor Amazon Prime Video, de reportageserie zou beter op z’n plek zijn bij RTL 5 of NPO 3. Ondanks de miljonairs die weinig te melden hebben en het uitgekauwde format, maakt de sympathieke Donnie het programma alsnog de moeite waard met zijn heerlijk flauwe grappen, oprechte interesse en liefde voor goede patat.  

 

Donnie op de Monnie is te zien op Amazon Prime Video. 

Wil je weten wat er deze maand nog meer uitkomt op Amazon Prime Video? Check dan ons maandoverzicht