Lil Dicky in de serie Dave

YouTube-sensatie en cultrapper Lil Dicky neemt zichzelf op de hak in de comedyserie Dave. Maar wordt dat net zo grappig als zijn briljante viral video’s?

In Dave volgen we een neurotische twintiger die het wil maken in de hiphopwereld. Aan talent ontbreekt het hem niet, maar de rapscene zit niet direct te wachten op de sociaal uitgedaagde titelheld. Als Dave een viral hit op YouTube scoort, gaan de deuren van de muziekindustrie echter langzaam open. Onder de veelzeggende artiestennaam Lil Dicky probeert hij samen met zijn vrienden de wereld te veroveren!

Lil Dicky

Hiphopliefhebbers zal het allemaal bekend in de oren klinken. In Dave lopen fictie en werkelijkheid namelijk naadloos in elkaar over: zo wordt de titelrol in deze comedyserie gespeeld door Dave Burd. Als de prettig gestoorde rapper Lil Dicky wist hij hele volksstammen naar zijn YouTube-kanaal te lokken (alleen al zijn hilarische video ‘Freaky Friday’ is goed voor een duizelingwekkende 630 miljoen views). Gastoptredens van sterren als Justin Bieber, Young Thug en Kourtney Kardashian maken het metafeestje compleet!

Kijkje in de hiphopwereld

Verwacht echter geen dijenkletser, want dan kom je bedrogen uit. Dave heeft meer gemeen met Atlanta (de cultserie met multitalent Donald Glover in de hoofdrol) dan met The Fresh Prince of Bel-Air (die ook niet ontkomt aan een grimmige reboot!). Niet alleen omdat beide series de hiphopwereld laten zien door de ogen van een outsider, maar vooral omdat Dave het meer moet hebben van sfeer dan van een hoge grapdichtheid. Het feit dat er in tegenstelling tot de meeste comedyseries niet wordt geschoten met hagel, heeft wel als voordeel dat de zorgvuldig gedoseerde grappen bijna altijd raak zijn.

Parental Advisory

Het duurt trouwens even voordat Dave daarin de juiste balans heeft gevonden. Vooral in de eerste paar afleveringen leunt het script nogal op ranzige piemelgrappen (wat misschien ook weer niet verrassend is als de hoofdrolspeler op het podium staat als Lil Dicky). Een Parental Advisory-sticker zou sowieso niet misstaan: sommige seksscènes doen Game of Thrones verbleken tot De Fabeltjeskrant. Door slim camerawerk zie je uiteindelijk minder dan je denkt te zien, maar voor sommige kijkers kan het een reden zijn om af te haken.

Bipolaire stoornis

Blijf echter vooral kijken, want de doorzetters worden dubbel en dwars beloond. In de tweede helft van het seizoen vindt de serie namelijk pas echt zijn draai. De comedy wordt effectief afgewisseld met verrassend ontroerende en kwetsbare momenten. Zo draait een van de afleveringen om de bipolaire stoornis van Dave’s beste vriend GaTa. Ook de soms moeizame relatie tussen de rapper en zijn vriendin Ally levert enkele hartverscheurende momenten op. Hierdoor heeft Dave uiteindelijk veel meer diepgang dan de gemiddelde comedyserie.

Zo hilarisch als de viral video’s van Lil Dicky wordt het nergens, maar liefhebbers van volwassen comedyseries met een scherp randje zijn hier aan het juiste adres. Het duurt even voordat Dave zijn draai gevonden heeft, maar eenmaal op stoom biedt de serie genoeg kwaliteit en diepgang om het tot een aanrader te maken. Gelukkig is een tweede seizoen al besteld. Als de stijgende lijn daarin wordt doorgezet, kun je gerust een ster optellen bij onderstaande score!

Dave is nu te zien op Ziggo Movies & Series XL. Meer toptitels vind je in ons overzicht van de beste series op Ziggo!