Dancing queens op netflix

Normaal gesproken is Pride-maand reden voor een uitbundig feestje, maar dit jaar vieren we het op de bank met Netflix. Dancing Queens zal je alsnog laten dansen alsof je bovenop een boot staat tijdens de Canal Parade.

De kunst van drag is tegenwoordig overal. Het begon allemaal bij RuPaul’s Drag Race en verspreidde zich langzaam over de streamingdiensten. RTL 4 maakte zelfs een show à la The Masked Singer - in Make Up Your Mind waren BN'ers volkomen onherkenbaar als oogverblindende drag queens. Nu waagt ook Netflix een poging met hun eerste speelfilm over dit fenomeen.

Dansambities

Dylan Petterson komt van een klein eilandje in Zweden, maar heeft grote dansambities. Haar overleden moeder leerde Dylan alle kneepjes van het vak en ze grijpt de kans om mee te doen aan de auditie voor een grote show. Ze is helaas veel te laat. De enige klus die ze krijgt, is een baan als schoonmaakster bij een drag queen-club die het moeilijk heeft.

She’s The Man

Als je bekend bent met romcom She’s the Man - waarin een meisje zich verkleedt als jongen om te kunnen voetballen en verliefd wordt op hunk Channing Tatum - komt het verhaal je redelijk bekend voor. Dylan verkleedt zich namelijk als jongen om alsnog mee te mogen doen in de drag-show. Ze moet ervoor zorgen dat de andere queens haar geheim niet ontdekken.

Luchtige dramafilm

Dancing Queens wordt omschreven door Netflix als een comedy. Nu kan het zijn dat de Zweedse humor wat moeilijker te begrijpen is, maar het voelt meer aan als een luchtige dramafilm met hier en daar wat grappige stukjes tussendoor. Je ligt niet dubbel van het lachen door Dancing Queens, maar het is meer een lichte film die je eventjes tussendoor kijkt.

Te veel verhaallijnen

Scandinavische films en series hebben de neiging om veel extra drama toe te voegen. Dat is ook het geval in Dancing Queens. De makers hebben allerlei personages met een eigen verhaallijn in de film gepropt en het is te veel. De oude rot van de drag queens heeft een lastig verleden gehad. Dylans jeugdvriend krijgt halverwege de film een eigen verhaallijn, waarin zijn ouders ook een belangrijke rol spelen. Hier hadden keuzes gemaakt moeten worden. Nu is het én, én, én.

Aandacht erbij houden

De film is Zweeds, en ook al vinden we het een mooie taal, als je het niet vloeiend spreekt, moet je de ondertiteling goed blijven volgen. Even je appjes checken en je bent het plot kwijt. Je aandacht erbij houden, is belangrijk om de film volledig te snappen. Je zou natuurlijk kunnen kiezen voor een Engelse dub, maar dat maakt de Zweedse ervaring een stuk minder leuk. En eigenlijk moet je ook gewoon niet op je telefoon kijken tijdens een film

Kunst van drag

Ondanks een overdosis aan verhaallijnen en een heel abrupt einde is het een genot om naar deze film te kijken. De kunst van drag wordt steeds meer gevierd en dat is het hart van deze film. De beelden van de fantastische queens worden afgewisseld met wat shots van de Zweedse natuur. De film zit ook vol heerlijke liedjes, waardoor je onmogelijk stil kan zitten.

Dancing Queens verveelt geen moment. De LGBT+-film doet qua uitgangspunt denken aan She’s The Man, maar blijft origineel. Door de vele verhaallijnen moet je blijven opletten en als je geen Zweeds spreekt, moet je de ondertiteling goed in de gaten houden. Laat je daar echter niet door weerhouden. Dancing Queens is een luchtige film die perfect is voor de Pride-maand, maar ook na juni nog steeds lekker wegkijkt.

Dancing Queens is te zien op Netflix.