Scene uit Da 5 Bloods

Na zijn langverwachte Oscar voor BlackKklansmen waren we benieuwd waar Spike Lee nu mee zou komen. Het antwoord is de maatschappijkritische oorlogsfilm Da 5 Bloods.

Spike Lee maakt al jaren uitstekende films en staat bij ons al sinds Do the Right Thing uit 1989 op de lijst van mensen die een Oscar verdienen. Vorig jaar was het eindelijk zo ver en kreeg hij er eentje voor het scenario van BlackKklansmen. Voor zijn nieuwste film Da 5 Bloods volgde Lee in de voetsporen van andere illustere regisseurs, zoals Martin Scorsese en Alfonso Cuarón, en klopte hij bij Netflix aan. Daarmee kreeg Spike Lee de beschikking over een vrij groot budget en zodoende de kans een vrij ambitieuze film te maken.

Heel wat goed te maken

Net als in een aantal van zijn voorgaande films, begint Spike Lee met een collage van de recente geschiedenis waarin weer eens duidelijk wordt dat de VS nog heel wat goed te maken heeft tegenover zijn zwarte medebewoners. In Miracle of St. Anna, uit 2008, richtte Lee zich op de behandeling van de zwarte oorlogsveteranen die terugkwamen uit de Tweede Wereldoorlog en met Da 5 Bloods laat hij zien dat hun behandeling na de Vietnamoorlog niet veel beter was.

Luchtigheid in oorlogstijd

Da 5 Bloods gaat over vijf oorlogsveteranen die terugkeren naar Vietnam. Officieel om de stoffelijke resten van hun aanvoerder (Chadwick Boseman uit Black Panther) te vinden. Onofficieel om het goud op te graven dat ze bij zijn lijk hebben verstopt. Beide missies gaan niet bepaald van een leien dakje want in Vietnam loeren nog steeds de nodige problemen en gevaren. Gelukkig worden de vijf mannen gespeeld door stevige acteurs die een natuurlijke chemie hebben, dat zorgt voor de broodnodige luchtigheid tussen al het (oorlogs)drama door.

Geen Vietnamoorlog zonder Apocalypse Now

De vormgeving zit uitstekend in elkaar, waarbij dankbaar gebruik is gemaakt van de locatie-opnames in Vietnam en Thailand. Er zijn ook de nodige referenties aan andere oorlogsfilms, waarbij uiteraard Apocalypse Now niet mag ontbreken. De hang naar authenticiteit wordt echter dermate ver doorgedreven dat voor de flashbacks het beeldmateriaal uit die tijd wordt gebruikt, zodat er voor de kijkers een veel groter verschil tussen de twee tijdslagen bestaat dan voor de veteranen zelf.

Da 5 Bloods is meer dan een zoveelste Vietnamfilm. Spike Lee doet niet alleen de hele Vietnamoorlog nog eens dunnetjes over - inclusief trauma en verwerking – maar trekt ook nog eens Donald Trump, Black Lives Matter, Martin Luther King Jr. en een hele hoop andere namen erbij. Dat is zelfs voor een film van 2,5 uur best veel. Lee weet het echter weer goed en onderhoudend te verpakken, zodat die tijd omvliegt.

Da 5 Bloods is vanaf 12 juni te zien op Netflix.