Katherine Langford als Nimue in Cursed

Weer een Netflix-serie over een toverende twintiger: is Cursed de zoveelste in het rijtje met Chilling Adventures of Sabrina en The Order? Of gaat er meer verstopt achter de mooie buitenkant?

De hype die Twilight, The Maze Runner en een hele zwik andere verfilmingen van young adult boeken veroorzaakte, ligt ruim achter ons, maar het genre is verre van dood. Neem de nieuwe serie Cursed bijvoorbeeld: Netflix heeft flink wat duiten gestoken in dit verhaal over een jonge heks die tijdens een gevaarlijk avontuur ontdekt waar ze toe in staat is. Niks wereldschokkends, op het eerste gezicht.

Oude bekende

Toch is dit een bijzonder project. Het basismateriaal is bijvoorbeeld geen boek, maar een zogenaamde ‘graphic novel’, een soort van literaire strip. De tekeningen daarvan zijn van de hand van Frank Miller, de man achter onder meer de legendarische comics 300 en Sin City. Het verhaal waar die graphic novel op zijn beurt weer inspiratie vandaan haalde, is een van de bekendste ooit, namelijk de saga over koning Arthur. Daar is gelukkig creatief mee omgesprongen.

Onzekere heks

Om maar meteen het duidelijkste verschil met de meeste Arthur-verhalen te noemen: deze gaat niet over Arthur. De held in Cursed was tot nu toe altijd een bijfiguur. Ze heet Nimue, ook wel bekend als ‘the lady in the lake’, hier vormgegeven als de dochter van een goedaardige toverkol die haar speciale gaven heeft geërfd maar nog niet zo goed weet wat ze ermee aan moet.

Op pad

De simpele dorpelingen in haar buurt snappen er in elk geval niks van en maken haar het leven zuur. Ze wil dus maar al te graag weg en komt zo in contact met – daar is hij dan toch – Arthur, een jonge huurling die op zoek is naar de tovenaar Merlin, die van een machtige magiër is veranderd in een luie uitvreter. Haar taak wordt om een magisch zwaard – ook geen onbekende, voor wie het oerverhaal kent – te bezorgen aan hem.

Frisse aanpak

Er is flink gesleuteld aan de Arthur-legende om er zo een modern verhaal over een moedige vrouw van te maken en die frisse aanpak werkt goed. Maar voor iemand die niet bekend is met het origineel – mensen in de tienerdoelgroep, bijvoorbeeld – heeft zoiets weinig betekenis. Gelukkig werkt Cursed ook zonder bagage als een amusante avonturenserie.

Tragische held

Katherine Langford, bekend van 13 Reasons Why, heeft genoeg persoonlijkheid en acteertalent om van Nimue een degelijke, tragische held te maken en ze krijgt prima ondersteuning van Devon Terrell als Arthur en Gustaf Skarsgård als Merlin. Een dan is er ook nog Peter Mullan als de leider van een enge religieuze inquisitie die jacht maakt op iedereen met speciale krachten.

Door de vertrouwde conflicten die het verhaal sturen, gaat deze serie de originaliteitsprijs niet winnen en het is jammer dat de stripwortels alleen naar voren komen in de overgangen tussen de scènes, maar de jonge doelgroep zal daar vast niet zwaar aan tillen. Voor hen biedt Cursed bovengemiddelde kwaliteit en ook al is dat misschien niet zo’n stunt als Excalibur uit z’n steen trekken, is het toch een hele prestatie.

Cursed is te zien op Netflix.