Emma Stone Cruella

We kennen Cruella DeVil als de Disney-schurk uit 101 Dalmations en met de nieuwe Disney-film Cruella krijgen we een leuke jongere versie te zien, gespeeld door Emma Stone.

Disney gaat vrolijk verder met het plunderen van zijn eigen schatkist aan verhalen en gelukkig zijn het niet allemaal exacte kopietjes zoals bij The Lion King - dat wel weer een origineel vervolg krijgt. Met Cruella gaan ze weer meer de kant van Maleficent op en nemen ze een schurk uit een klassieke animatiefilm – in dit geval 101 Dalmations - en krijgen we in een speelfilm haar voorgeschiedenis te zien.

De strijd om de fashionista’s

Zo leren we dat Cruella DeVil haar leven begon als Estella, een meisje met een opvliegend karakter dat voor galg en rad lijkt op te groeien tot ze in Londen kleding gaat ontwerpen. Zodra ze volwassen is, wordt ze gespeeld door Emma Stone en duikt het nieuwe personage Barones von Hellman op, gespeeld door Emma Thompson. Zij geeft Cruella een duwtje in de goede/slechte richting (het is maar hoe je het bekijkt) als ze met elkaar de strijd aangaan om de gunsten van de fashionista’s.

Bijna teveel lol in buitenissige jurken

Beide actrices leven zich helemaal uit met hun rollen – en de bijbehorende, buitenissige jurken. Hoewel Stone het leuk doet in de titelrol, gaat ze gebukt onder een te dik aangezet Brits accent en wordt ze van haar sokken gespeeld door Emma Thompson. Die Britse dame gebruikt gewoon haar eigen accent als de bekakte schurk van Cruella, en heeft daar bijna té veel lol mee.

Een funky versie van The Devil Wears Prada

Soms ontaardt Cruella in The Devil Wears Prada, maar dan met twee funky feeksen en bijbehorende kleding en muziek. Het is vooral een feest voor mensen die houden van de seventies-looks en sounds, of graag weer eens naar Londen willen. De film had niet (met een kwartier) over de twee uur lengte hoeven te gaan, maar is onderhoudend genoeg om er toch de volle tijd lol mee te hebben.

Emma Stone als Cruella de Vil in 101 Dalmatiens live action remake

De twee Emma’s in de hoofdrollen gaan een leuke strijd met elkaar aan in de nieuwe Disney-film Cruella, die ook punten scoort door geen slaafse remake van 101 Dalmations te zijn, maar weer een leuk, nieuw verhaal te vertellen vol funky seventies kleding en muziek.

Cruella is vanaf 28 mei te zien op Disney+. Daar heb je wel VIP-Toegang voor nodig en dit kost 21,99 euro.

Wil je niet extra betalen voor VIP-toegang? Kijk dan deze 10 topfilms op Disney+.Wil je weten wat er deze maand nog meer te zien is, lees dan ons overzicht

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts