Recensie Coming 2 America

Coming to America uit 1988 is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de meest geliefde Eddie Murphy komedies. Na ruim 30 jaar is Murphy bezig met een Hollywood comeback en haalt hij prins Akeem van Zamunda weer tevoorschijn. Zitten we daar op te wachten?

In de eerste film vliegt Prins Akeem naar New York toe naar de toen ruwe wijk Queens. Hij wil geen onderdanige prinses hebben die als een huisdier is afgericht, maar een echte vrouw met een mening. Het liefst een tegendraadse en waar vind je die beter dan in Amerika? Uiteindelijk vindt hij zijn prinses met Lisa McDowell (Shari Headley) en 30 jaar later zijn ze nog steeds gelukkig getrouwd en hebben ze zelfs 3 dochters - waarvan eentje gespeeld wordt door Eddie's eigen dochter Bella.

Troonopvolger gevonden

Maar volgens de wet moet een man op de troon zitten dus wie wordt Akeems troonopvolger? Op zijn sterfbed vertelt koning Jaffe Joffer (opnieuw gespeeld door Darth Vader himself James Earl Jones) aan Akeem dat hij toch wat succesvoller was in New York dan ie dacht. Het is aan Eddie Murphy om zijn buitenechtelijke zoon Lavelle (Jermaine Fowler) op te zoeken in Queens en hem te bombarderen tot troonopvolger!

Blote tieten

Er is veel veranderd sinds 1988. Niet alleen in Queens, dat nu een bruisende yuppenwijk is geworden met veel minder misdaad, of in Zamunda waar de schaamteloze McDonald’s-Kloon McDowell’s goede zaken doet. Ook komedies zelf zijn minder grof geworden door strengere leeftijdsclassificaties. Verwacht dan ook veel minder gevloek dan in de eerste film en blote tieten zijn al helemaal verdwenen.

Eddie Murphy typetjes zijn terug

De grofste grappen worden gemaakt door de typetjes van o.a. Eddie Murphy en Arsenio Hall die weer Akeems beste vriend Semmi speelt. Vooral de vaste klanten van kapperszaak My-T Sharp hakken erop los alsof er niet 30+ jaar voorbij zijn. Ook de geile Reverend Brown en de extreem foute band Sexual Chocolate hebben een cameo.

Oude en nieuwe gezichten

Dat grove scènes nu moeilijker zijn, maakt Coming 2 America ook hilarisch inventief soms. Zo wordt de ‘Royal Penis’ nog steeds schoongemaakt in bad, alleen nu nét even anders. Een paar van de beste scènes uit het origineel krijgen zo knipogen in het vervolg. Dat bijna de volledige cast terugkeert voor Coming 2 America is ook een leuke nostalgische verrassing. De meeste screentime krijgen echter de nieuwe personages, gespeeld door o.a. Leslie Jones en Tracy Morgan en Wesley Snipes als de sluwe General Izzi. Geweldige nieuwe toevoegingen die regelmatig de spotlight jatten van de hoofdrolspelers. Hetzelfde geldt voor de jongere acteurs die de nieuwe generatie van Zamunda royalty speelt.

Eddie Murphy mist scherpte

Coming 2 America blijkt zo inderdaad een prima opvolger te zijn voor de Eddie Murphy klassieker. Grootste minpunt is bizar genoeg Murphy zelf als de hoofdrolspeler. Zijn oudere Akeem mist de energie en scherpte van de oude film en de komiek wordt zo in veel scènes weggedrukt door de bomvolle cast. Met een latex masker op bewijst Murphy dat hij nog steeds hilarisch kan zijn als typetje, dus het lijkt eerder op een scriptprobleem dat Akeem weinig indruk maakt.

Veel familievriendelijker dan het origineel, maar nog steeds extreem grappig. Coming 2 America is op de meeste punten een waardig vervolg voor de komedieklassieker. Alleen Eddie Murphy speelt soms op de automatische piloot als de oudere Akeem. Als vader die zijn kinderen probeert te begrijpen, heeft hij soms meer weg van Doctor Dolittle dan van de enthousiaste prins uit de eerste film. Gelukkig zit de rest van de film barstensvol energie.

Coming 2 America is te zien op Amazon Prime Video.

Bekijk ook deze topfilms op Prime Video.