Cobra Kai seizoen 3

De eerste twee seizoenen van Cobra Kai werden gemaakt voor YouTube. Het derde seizoen is gemaakt voor Netflix en dat maakt de serie nog ietsjes beter.

Wanneer een serie wordt overgenomen door Netflix mag er opeens een heleboel meer. Neem Lucifer bijvoorbeeld. Vanaf het vierde seizoen zien we opeens meer bloed en naakte lijven. Cobra Kai is verhuisd van YouTube naar Netflix, maar de makers blijven trouw aan wat werkt en gebruiken de vrijheid van Netflix om de serie net iets beter te maken.

Grote gevolgen

Het tweede seizoen eindigde met een episch karategevecht op school tussen de leerlingen van Cobra Kai en Miyagi-Do. Het derde seizoen speelt zich twee weken later af. De gevolgen van het gevecht zijn groot. Miguel ligt in het ziekenhuis, Sam is getraumatiseerd en Robby is op de vlucht voor de politie.

Volwassen drama

Ook de volwassenen hebben het zwaar. Johnny voelt zich enorm schuldig en lokt met zijn dronken kop vechtpartijtjes uit. Daniel vraagt zich ondertussen af of hij wel de juiste keuzes heeft gemaakt en moet zijn bedrijf boven water houden. Alleen Kreese heeft het goed voor elkaar. Zijn invloed op Cobra Kai groeit met iedere les en zijn leerlingen worden steeds gevaarlijker.

Eerbetoon

Het persoonlijk leed is gelukkig makkelijk op te lossen en duurt nooit langer dan een paar afleveringen. Realistisch is het niet, maar Cobra Kai is vooral een eerbetoon aan The Karate Kid. In die films werden de grootste problemen opgelost met een belangrijke levensles en goed geplaatste karatetrap. De humor in de serie is daardoor goed in balans met het drama, dat nooit te zwaar wordt.

De makers mogen meer

Nu Cobrai Kai officieel een Netflix Original is - de eerste twee seizoenen werden gemaakt voor YouTube - mag er meer. De makers houden zich echter in en tonen alleen iets meer bloed en je hoort een keertje het woord 'fuck'. De grootste verandering is dat de afleveringen iets langer duren. Daardoor is er meer ruimte voor het verhaal en dat maakt de serie net iets diepgaander.

Langere afleveringen

In de tien afleveringen gebeurt er ook bijzonder veel. De verhaallijnen zouden in principe over twee seizoenen kunnen worden verspreid. Doordat sommige afleveringen 40 minuten duren, krijgen de verhalen toch de ruimte om te ademen en voelt niks té gehaast. Al hadden we wel meer willen zien van Johnny Lawrence in zijn rol als fysiotherapeut.

Nog steeds leuk

Cobra Kai seizoen 3 blijft trouw aan de eerste twee seizoenen. Alles wat leuk is aan de serie zit er nog steeds in. Johnny Lawrence is de eikel met een hart van goud, Daniel LaRusso herinnert je aan oude Karate Kid-films en een dikke dosis kalverliefdes en tienerdrama houdt de serie leuk voor de jonge kijkers.

Op herhaling

Toch is het wel duidelijk dat de makers zichzelf beginnen te herhalen. Johnny en Daniel hebben weer een momentje, om daarna toch weer met ruzie uit elkaar te gaan. Oude bekenden duiken weer op, zonder dat er echt een goede reden voor is. En de rivaliteit tussen de karatescholen gaat ondanks alles gewoon door. Dit zijn de beste momenten uit het seizoen, maar voor toekomstige afleveringen moeten ze toch met iets nieuws komen.

Het derde seizoen van Cobra Kai is weer erg sterk en met iets meer vrijheid weten de makers de serie net iets volwassener en beter te maken. De laatste aflevering smaakt naar meer en zorgt ervoor dat je niet kunt wachten tot het vierde seizoen. Als Netflix slim is, houden ze het daar ook bij. Dan zal Cobra Kai hét schoolvoorbeeld zijn van hoe je een filmreeks uit de 80's nieuw leven inblaast en leuk maakt voor jong en oud.

Cobra Kai seizoen 1 t/m 3 is te zien op Netflix.

Kijk ook deze topseries op Netflix.