Cobra Kai seizoen 4

Het vierde seizoen van Cobra Kai schopt opnieuw kont en ook al wordt een aantal verhaallijnen gerecycled, de Netflix Original voelt nog steeds heel fris aan. Laat dat vijfde seizoen maar komen!

Aan het einde van het derde seizoen leek de koek een beetje op. De afleveringen waren allemaal top, maar vielen regelmatig in herhaling. Karateleraren Johnny Lawrence (William Zabka) en Daniel LaRusso (Ralph Macchio) stonden steeds op het punt om de strijdbijl te begraven en toen gebeurde er weer iets waardoor alles fout ging. Dit gebeurt opnieuw in het vierde seizoen maar dat is deze keer helemaal niet erg.

Bekvechten en karatetrappen

Johnny en Daniel werken samen en trainen elkaars leerlingen om ze voor te bereiden op een belangrijk karatetoernooi. Het is heerlijk herkenbaar en de eerste afleveringen zijn het grappigst. De twee hoofdrolspelers hebben een geweldige chemie en halen nog steeds het beste uit elkaar naar boven. Terwijl zij bekvechten en de kids proberen te trainen, schakelt John Kreese (Martin Kove) de hulp in van Terry Silver (Thomas Ian Griffith), de schurk uit Karate Kid III.

Slangenkuil

Als je niet verder bent gekomen dan de eerste Karate Kid is dat geen enkel probleem. Met een handvol fragmenten en wat korte uitleg van Daniel LaRusso, weet je als kijker direct wat voor figuur Terry Silver is. Hij is een manipulatieve psychopaat en zelfs een tikkeltje gevaarlijker dan John Kreese. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan en Silver z'n invloed op Cobra Kai neemt toe. Die verhaallijn zagen we al in het derde seizoen, maar het is geen herhaling van zetten. Johnny Lawrence verloor de leiding over de dojo omdat hij Kreese zag als een vaderfiguur en te laat doorhad dat hij werd gemanipuleerd. Tussen Silver en Kreese is er gelijk wantrouwen en dat zorgt voor aardig wat onderhuidse spanning.

Van nerd tot bad ass

Een andere verhaallijn die wordt gerecycled is het plot rondom een gepest jochie. Hij gaat op karate en komt bij het brute Cobra Kai terecht. De knul genaamd Kenny (Dallas Dupree Young) verschilt weinig van de andere personages die uitgroeiden van nerd tot bad ass, maar toch wordt er iets nieuws mee gedaan. Kenny’s pestkop is namelijk de zoon van Daniel! De kracht van de serie is dat niemand 100% goed of slecht is. Daniel is een liefdevolle sensei, maar schiet als vader tekort. En Daniels dochter Samantha (Mary Mouser) hoort de heldin van het verhaal te zijn, maar laat zich meerdere keren van een hele gemene kant zien.

Lawrence en LaRusso

Vanwege de ontwikkelingen die de personages doormaken, blijft het simpele verhaal van begin tot eind interessant. Het is wel jammer dat er alleen aandacht is voor een handvol karakters. Bad girl Tory (Peyton List) heeft het thuis erg moeilijk en dat maakt haar sympathiek, maar de thuissituatie komt niet eens in beeld. En nieuwkomer Kenny verdwijnt na een prima introductie opeens naar de achtergrond. Dit is en blijft de serie van de families Lawrence en LaRusso, maar het wordt tijd dat sommige bijfiguren een grotere rol gaan spelen.

Cobra Kai seizoen 4 gaat terug naar de basis met een toernooi, een rivaliteit tussen karatescholen, gepeste kids en personages die niet alleen maar goed of slecht zijn. Ondanks deze herhalingen voelt het vierde seizoen lekker fris aan. De makers weten wat voor verhaal ze willen vertellen en hoe ze het interessant moeten houden. Dat maakt Cobra Kai perfect bingemateriaal en voorspelt veel goeds voor het vijfde seizoen.

Cobra Kai seizoen 4 is te zien op Netflix.

Wil je goed voorbereid zijn op het nieuwe seizoen? Wij brengen je hier volledig op de hoogte.