Kun je iemand écht door en door kennen, zelfs al ben je met die persoon getrouwd? Rondom die vraag zijn al veel thrillers bedacht en Clickbait er er ook zo één. Niet erg origineel dus, maar wel lekker smeuïg.

Het concept van Clickbait, met z’n snuffmovie-achtige video van een gekidnapte man, is precies dat: een goed gemaakt lokkertje binnen het Netflix-menu. Toch kunnen we dat de makers niet kwalijk nemen, want het is een effectief trucje en als je eenmaal gelokt bent, blijf je maar al te graag hangen om te weten te komen wat hier allemaal aan de hand is. Missie geslaagd!

Alles voor de views

Nick Brewer (Adrian Grenier) is een sportcoach en fysiotherapeut op een school, is getrouwd met de keurige Sophie en heeft twee tienerzonen. Op het eerste gezicht een toffe peer die het goed voor elkaar heeft in z’n leven, maar dan verdwijnt hij opeens spoorloos. Niet lang daarna verschijnt er een video online waarin hij, duidelijk onder druk, kartonnen borden omhoog houdt met daarop onder meer ‘Ik misbruik vrouwen’ en ‘Ik heb een vrouw vermoord’. O ja, en ook eentje met ‘Bij vijf miljoen views ga ik eraan.’

Razend tempo

Vragen genoeg hierzo. Waarom krijgt deze man dit allemaal te verduren? Kloppen die teksten die hij moet laten zien? En is er genoeg tijd om hem te redden, nu de media lucht hebben gekregen van deze bizarre toestand en de aantallen views keihard oplopen? In acht razende afleveringen kom je te weten wat hier achter zit. De manier waarop de onthullingen geordend zijn, helpt het tempo enorm.

Verschuivende focus

In iedere aflevering ligt de focus op één van de belangrijke figuren in het verhaal. Zo begint het met de zus van Nick (Zoe Kazan), maar ook zijn vrouw, de politieman die het onderzoek doet en nog veel meer betrokkenen komen aan bod. Wat makkelijk als een holle gimmick had kunnen uitpakken, past wonderwel in de structuur van het verhaal. Naarmate dit vordert, wordt de rol van sommige mensen belangrijker en krijgen zij extra aandacht met een speciale aflevering. Maar de rode draad loopt hier steeds zonder rafels of ingewikkelde lussen doorheen.

Slim gemaakt

Het is een handig gekozen verpakking voor wat in wezen een sensatiezuchtig verhaal is over bedrog, overspel en moord. Intelligent vermaak zouden we Clickbait niet willen noemen, maar slim gemaakt is het wel. Zonder al te veel verplichte dwaalsporen sprint het verhaal vooruit en nodigt uit tot lekker vlot doorkijken. Goede snack-tv dus, waarvan je al snel meer vreet dan goed voor je is.

Clickbait bestaat uit hapklare brokken voor wie zin heeft in een niet al te moeilijke, maar wel boeiende serie. Dat Saw-achtige concept is een effectief lokkertje, maar je blijft ook hangen omdat dit gewoon goed gemaakte hap-slik-weg-tv is.

Clickbait is te zien op Netflix.

Voor meer toffe thrillers op Netflix kun je terecht in ons handige overzicht.

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.