Cinderella

Is er nu alweer een nieuwe film over Assepoester? Na Disney doet ook Amazon Prime Video een poging om een frisse draai te geven aan het ouderwetse sprookje.

Het is nog maar zes jaar geleden sinds Lily James haar glazen muiltje verloor in Disney’s live action remake van Cinderella en toch is er alweer een nieuwe versie van het klassieke sprookje over Assepoester. Cinderella van Amazon Prime Video zal alleen niet snel verward worden met Disneys sprankelende blockbuster.

Dikke knipogen

Vanaf de eerste minuten wordt duidelijk dat deze Cinderella een eigen smoel heeft. Het is een moderne musical in een sprookjeswereld en bevat hippe versies van populaire popliedjes. Die insteek doet denken aan Shrek en Amazons Cinderella lijkt daar aardig wat inspiratie uit te halen. Net zoals de animatieklassieker over de groene oger zit deze luchtige musical vol met dikke knipogen naar de kijker en wordt er gespeeld met de uitgekauwde clichés die we kennen uit sprookjes, zoals de prinses die wacht op haar grote liefde.

Zelfgemaakte jurken

Het verhaal is daardoor ook net iets anders dan je gewend bent en alleen de basisingrediënten zitten er nog in. Assepoester (zangeres Camila Cabello) heeft een nare stiefmoeder (Idina Menzel), ze mag niet naar het bal, een goede fee (Billy Porter) helpt een handje en een knappe prins (Nicholas Galitzine) probeert haar te vinden aan de hand van een glazen muiltje. Maar in deze versie leert ze de prins al veel eerder kennen als een vermomde vreemdeling en is hij juist smoorverliefd op haar. En deze Assepoester wil geen prinses worden, maar een eigen winkeltje openen en haar zelfgemaakte jurken verkopen.

Fabulous Godmother

Al deze nieuwe ideeën zijn leuk bedacht, maar werken jammer genoeg niet. Een film vol knipogen moet ook vol met grappen zitten en daar heeft Cinderella een groot gebrek aan. Er is echt niks om te lachen, of je moet het geinig vinden dat James Corden een onhandige muis speelt, die soms struikelt en altijd honger heeft. En hoofdrolspeelster Camila Cabello heeft echt nul komische timing. Alleen Billy Porter als Fabulous Godmother zorgt voor een glimlach door lekker extravagant te zijn, maar met amper vijf minuten in een film die bijna 2 uur duurt, is zijn rol gewoon veel te klein.

Vrouwenonderdrukking

Vanwege het gebrek aan humor en de hoeveelheid knipogen wordt Cinderella bedolven onder een dikke laag ironie. Het is daardoor zo goed als onmogelijk om de film serieus te nemen en iets te voelen voor de personages. Assepoester wordt onderdrukt door haar strenge stiefmoeder, maar maakt dat echt iets uit? Daarnaast wordt Assepoester neergezet als een feministe die vecht voor haar rechten in een vrouwonvriendelijk en oerconservatief koninkrijk, maar de combinatie van vrouwenonderdrukking en pratende muizen werkt dan weer niet.

Een frisse draai geven aan het sprookje van Assepoester is een leuk idee en om de blauwdruk van Shrek te gebruiken een prima uitgangspunt. Maar de uitwerking slaat de plank mis. Te veel ironie en te weinig humor leidt tot een film waar je niks bij voelt en de goedbedoelde poging om iets te zeggen over vrouwenrechten valt uit de toon door pratende muizen en andere ongein.

Cinderella is vanaf 3 september te zien op Amazon Prime Video.

Deze films op Amazon Prime Video zijn een stuk beter, bekijk onze complete kijklijst.