Sacha Baron Cohen als Borat in Borat 2

Sacha Baron Cohen kruipt voor Borat: Subsequent Moviefilm weer in de huid van zijn typetje Borat. Omdat bijna heel Amerika hem kent, zorgt dit keer zijn 'dochter' voor de meeste chaos.

Borat is terug! Nadat het typetje van Sacha Baron Cohen in 2006 wereldberoemd werd met de mockumentary Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan kon de komiek niet langer de rol van achterlijke reporter spelen zonder herkend te worden. Toch heeft Cohen hem weer nieuw leven in geblazen om Amerika een spiegel voor te houden. Dat lukt Borat na 14 jaar opnieuw dankzij zijn dochter Tutar.

Iedereen kent Borat

Aan het begin van de film wordt gelijk duidelijk dat iedereen Borat kent. Cohen, nu ook te zien in The Trial of the Chicago 7, kan niet eens op straat lopen met zijn grijze pak en foute pornosnor zonder herkend te worden door Amerikanen die met hem op de foto willen. Om dit op te lossen, heeft Borat nu een dochter, gespeeld door de 24-jarige Maria Bakalova, en de hilarische actrice zorgt voor nog meer chaos dan Cohen ooit zou kunnen.

Strafkamp

Nadat hij veertien jaar in een strafkamp zat, vanwege zijn vorige film, mag journalist Borat opnieuw een documentaire maken. De regering van Kazachstan wil de relatie met Amerika verbeteren en Borat moet een aap afleveren bij vice-president Mike Pence. Hij keert eerst nog even terug naar huis en ontdekt dat hij een dochter heeft. Deze Tutar weet stiekem mee te liften en eenmaal in Amerika zit hij met haar opgescheept. Het verhaal is simpel, maar net voldoende om anderhalf uur te boeien en is op sommige momenten opvallend lief.

Absurde grappen

Borat weet niet goed wat hij aanmoet met een dochter, maar gelukkig heeft hij een handleiding. In dit boekje staat onder andere in wat voor kooi je je dochter moet bewaren en waarom masturbatie dodelijk is. De absurde grappen dienen als basis voor Borat en Tutar om mensen voor de gek te houden. Ze kopen bijvoorbeeld een nieuwe kooi en de verkoper vindt het prima dat het geschenk voor een 15-jarig meisje is. En een uitgebreide toespraak van Tutar over masturbatie wordt niet goed ontvangen door een groepje conservatieve vrouwen. De grappen slagen niet altijd, maar volgen elkaar zo snel op dat er altijd wel iets is om te lachen.

Een 15-jarig cadeau

Het verhaal neemt een draai wanneer Borat ontdekt dat machtige mannen houden van tienermeisjes. Hij bedenkt hij een plan om zijn dochter cadeau te geven aan een Republikeinse politicus. Dat gaat gepaard met een make-over en dit geeft op een confronterende wijze weer dat Amerikaanse vrouwen helemaal niet zo vrijgevochten zijn als ze zelf denken. In deze scènes is Tutar een aanwinst. Haar gesprekken met een Instagram influencer en haar schaamteloze dans bij een debutantenbal doen denken aan de gloriedagen van Borat.

Dirty Rudy

Het verborgen camera gedeelte speelt jammer genoeg een kleine rol in de film. Cohen speelt Borat die zich verkleedt als rare Amerikaan, maar mensen lijken door te hebben dat ze voor de gek worden gehouden. De momenten met 'echte mensen' zijn daardoor erg kort. Omdat niemand Tutar kent, lukt het haar wel om gênante situaties te creëren. Met als hoogtepunt een WTF-moment met politicus Rudy Giuliani dat je het liefst direct weer wil vergeten.

Sacha Baron Cohen kan het nog steeds. Met zijn absurde humor weet hij de pijnpunten van een maatschappij op een confronterende manier bloot te leggen, maar als het typetje Borat werkt dit niet meer. Dit is de film van Tutar en Cohen geeft de hilarische Maria Bakalova, die echt nergens bang voor is en soms verder gaat dan Cohen, alle ruimte om te schitteren.

Borat: Subsequent Moviefilm is te zien op Amazon Prime Video.