Owen Wilson en Salma Hayek in Bliss

Een romantische sciencefictionfilm met Owen Wilson en Salma Hayek? Dat klinkt als een grote misser. Toch is Bliss een fascinerende - maar verre van perfecte - film geworden.

Amazon Prime Video is dé plek voor sterk drama en slimme sciencefiction. We waren eerder al vol lof over Utopia en The Boys. De streamingdienst heeft echter nog veel meer te bieden, waaronder veel kleine pareltjes die je makkelijk over het hoofd ziet. Bliss is zo een pareltje. Ook al is het gehaaste einde van deze romantische sciencefictionfilm lang niet zo sterk als het uitmuntende begin.

Let op! De trailer zit vol spoilers!

Ingrijpend

Als je de trailer niet hebt gekeken en je wilt laten verrassen, zullen we ook niet te veel over het verhaal vertellen. Wat we wel kunnen vertellen is het volgende: Owen Wilson speelt Greg, een suffe loonslaaf die zijn werk haat. Na een ingrijpende gebeurtenis ontmoet hij Isabella, gespeeld door Salma Hayek. Zij vertelt hem dat de hele wereld een illusie is. Het is één grote simulatie en zij zijn de enige twee echte mensen.

Sterk begin

Dit begin is erg sterk. Regisseur en schrijver Mike Cahill zet een wereld neer die heel veel lijkt op de onze, maar op kleine punten verschilt. Greg heeft een hele vreemde baan en de grauwe tinten geven je een vervreemdend gevoel, ook gebeuren er gekke dingen op de achtergrond. Daarin doet de film denken aan subtiele sciencefictionfilms zoals Her en Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Dit lijkt op onze wereld, maar is het duidelijk niet.

Drie delen

De vraag of de wereld van Greg wel of niet een simulatie is, wordt redelijk snel beantwoord. Bliss wordt vanaf dat moment meer een variant op The Matrix, maar dan in de vorm van een romantische dramedy. De toon schuift nog een paar keer in de film, waardoor je Bliss makkelijk in drie stukken kunt verdelen. Het eerste half uur is het sterkst, het tweede half uur is prima en het laatste half uur is het zwakst.

Breinbreker

Bliss lijkt in veel opzichten een aflevering van Black Mirror en was beter geweest als breinbreker van een uur. Wanneer er te veel uitgelegd wordt, komen er ook steeds meer gaten in het verhaal. Daarnaast wordt er te weinig gedaan met de relatie tussen Greg en zijn dochter. Het laatste half uur is ook erg gehaast en het is duidelijk dat de regisseur/schrijver niet wist hoe hij het verhaal moest afronden.

Dromerige dude

Dat Bliss toch nog een aanrader is, komt niet alleen door het sterke begin, maar vooral door de cast. Owen Wilson doet het trucje dat we van hem gewend zijn. In een dramafilm werkt dat echter veel beter dan in een comedy. Hij is weer de suffe, dromerige dude, maar als de underdog maakt dat hem erg sympathiek. Salma Hayek is in alles zijn tegenpool. Zij is luidruchtig, wild, sensueel en zorgt voor chaos en dynamiek. Die combinatie werkt verrassend goed.

Bliss is een film met veel potentie. De regisseur/schrijver heeft echter bepaalde keuzes gemaakt waardoor het verhaal na een uur ontspoort. Toch maakt de combinatie van Owen Wilson en Salma Hayek veel goed. De twee zijn erg leuk samen en zelfs de grootste Owen Wilson-hater zal toe moeten geven dat hij best een goede acteur is. Het is geen Black Mirror, maar als je wilt weten hoe The Matrix er uit had gezien als romantische dramafilm, dan zit je goed bij Bliss

Bliss is te zien vanaf 5 februari op Amazon Prime Video.