Blackpink: Light up the sky

De populairste K-pop band van dit moment heeft nu een eigen documentaire op Netflix. Blackpink: Light Up the Sky is gelijk een introductie in het populaire muziekgenre.

K-pop bestormt de hitlijsten. Aangevoerd door de meidengroep Blackpink is Koreaanse popmuziek opeens overal te horen. Wie wil weten waarom dit genre zo populair is, moet de documentaire Blackpink: Light Up the Sky kijken. Maar deze film over de populairste K-pop band van dit moment, creëert ook veel nieuwe vragen.

Vier vriendinnen

Opeens waren ze daar; Blackpink, de populairste en meest succesvolle K-pop meidengroep ooit. In 2016 werden Jennie, Lisa, Rosé en Jisoo voorgesteld aan de pers en kort daarna scoorden ze hun eerste megahit. Sindsdien scoren ze hit na hit en zijn ze ook internationaal succesvol. Dat is in het kort het verhaal van de documentaire. Geen ups en downs, geen ruzies, geen tegenslagen. Gewoon vier succesvolle zangeressen die beste vriendinnen zijn.

Strakke successtory

Dat klinkt saai, maar Blackpink: Light Up the Sky geeft tijdens het vertellen van deze strakke successtory tegelijk een kijkje in de wereld van K-pop. Waarom is dit muziekgenre zo populair? Maar nog belangrijker: wat moet je doen om succesvol te zijn als K-pop artiest? En dat is fascinerend. Want deze artiesten worden van jongs af aan getraind om een superster te zijn.

Wie is wie?

De documentaire houdt er rekening mee dat de kijker niets weet over Blackpink en producer/songwriter Teddy Park legt even kort uit wie iedereen is. Daarna krijgen de dames ook allemaal de kans om iets over zichzelf te vertellen. Tijdens deze introductie vertellen ze hoe ze als pubers auditie deden en daarna keihard hebben getraind om de best mogelijke artiest te worden.

Inspirerend/deprimerend

Het is de bedoeling dat het een inspirerend verhaal is, maar het is vooral deprimerend. Jennie, Lisa, Rosé en Jisoo vertellen hoe ze soms 14 uur per dag trainden om sterren te worden. Ze hadden amper contact met hun familie, geen tijd voor vrienden en iedere maand werden ze keihard beoordeeld door de bazen van de productiemaatschappij YG Entertainment.

Eigen muziek

K-pop draait om gelikte perfectie. Er is geen ruimte voor eigen inbreng. Je doet je dansje, ziet er mooi uit en zingt de liedjes die voor je gemaakt zijn. Wanneer Rosé een poging doet om haar eigen muziek te maken, voelt ze zich heel erg onzeker. Ze houdt van muziek maken, maar heeft haar eigen liedjes nog nooit gedeeld met iemand. Het is aandoenlijk en zielig tegelijk.

Kijkje achter de schermen

Tijdens hun eerste wereldtour zijn er korte momenten waarop je een oprecht kijkje achter de schermen krijgt. De meiden zijn moe, hun lichamen doen pijn, ze voelen zich eenzaam en zonder de altijd vrolijke Lisa zouden ze gillend gek worden. Toch ligt de focus vooral op hun succes, terwijl deze schaduwkant van de roem veel interessanter is

Blackpink: Light Up the Sky is een degelijke documentaire voor de fans en de nieuwkomer. Je krijgt een introductie in K-pop en Blackpink. Daardoor blijven echter veel interessante verhalen liggen. We willen meer weten over YG Entertainment, de trainingsschool voor de artiesten, de schaduwkanten van K-pop en de enigmatische hitmachine Teddy Park, die geen blad voor de mond neemt en zijn eigen docu verdient.

Blackpink: Light Up the Sky is te zien op Netflix.

Bekijk ook deze nieuwe films en series op Netflix.