Dit weekend verscheen Bird Box op Netflix. In deze postapocalyptische horrorfilm probeert Sandra Bullock het einde der tijden te overleven.

Zelfmoord

De mensheid is ten prooi gevallen aan een invasie van onzichtbare wezens die hun slachtoffers tot zelfmoord drijven. Eén glimp van deze mysterieuze monsters is genoeg om je van het leven te beroven. De enige manier om je te beschermen is door een blinddoek te dragen. Maar blind navigeren door een postapocalyptische wereld valt niet mee. Daar komt Mallorie ook achter. Zij heeft haar hoop gevestigd op een afgelegen nederzetting die buiten bereik lijkt te liggen van de monsters. Maar om daar te komen, zullen zij en haar twee jonge kinderen geblinddoekt een woeste rivier moeten oversteken.

Intens

Bird Box begint bij de eerste stappen van de erbarmelijke trip van het drietal. In flashbacks wordt verteld hoe het zover heeft kunnen komen. Malorie lijkt de dreiging aanvankelijk niet serieus te nemen, maar daar komt snel verandering wanneer de pleuris uitbreekt als ze hoogzwanger een ziekenhuis bezoekt. Eén van de patiënten pleegt op gruwelijke wijze zelfmoord en het duurt niet lang voordat anderen haar voorbeeld volgen. De blinde paniek en totale chaos die daarop volgen vormen een veelbelovend startschot voor een lekker intense griezelfilm.

Rode draad

Helaas weet Bird Box die spanning niet lang vast te houden. De film duurt ruim twee uur en veel van die tijd wordt besteed aan uitleggerige flashbacks en de introductie van niet al te interessante personages. Best jammer, want zolang de film zich focust op Mallorie’s strijd om te overleven valt er een hoop te genieten. Zo is er een bloedstollende scène waarin zij en haar reisgenoten letterlijk blind moeten vertrouwen op het navigatiesysteem van een afgeplakte auto. En ook de tocht over de rivier, die de rode draad vormt van de film, staat garant voor spannende momenten.

Vergelijking

Gezien het uitgangspunt, ligt een vergelijking met A Quiet Place voor de hand. Maar die vergelijking pakt niet echt voordelig uit voor Bird Box. De horrorhit van John Krasinski had wel de wijsheid om te vertrouwen op het basisidee en de kijker niet te veel te vermoeien met uitleggerige dialogen en suffe zijlijntjes die het tempo onderuit halen. Maar goed, A Quiet Place schopte het niet voor niets tot de tweede plek op onze ranglijst van de beste films van 2018.

Stoer

Maar laten we ons niet te veel blindstaren op de minpunten. De grootste troef hebben we namelijk nog niet eens genoemd: een hoofdrol voor de altijd betrouwbare Sandra Bullock. Iedere keer als we haar zien, vragen we ons af waarom ze niet in veel (en veel) meer films zit. En Bird Box is geen uitzondering! Ook hier is de Oscar-winnares afwisselend charmant, stoer, grappig, ontroerend en altijd overtuigend. Deze horrorfilm is bij vlagen een lange zit, maar Bullock sleept je moeiteloos door de mindere momenten heen. Ondanks dat Bird Box geen hoogvlieger is, is het dan ook best een toffe toevoeging aan de Netflix-catalogus!

Kleine bonusrant: idioot genoeg zijn sommige shots gefilmd vanuit het oogpunt van Mallorie… die geblinddoekt is! Alsof we ons niet kunnen voorstellen hoe de wereld eruit ziet met een theedoek om je harses. Mocht je scherm dus af en toe op zwart gaan, ligt het niet aan je televisie of je Netflix-verbinding!

Jim Carrey wordt vandaag 57 jaar! De man met het rubberen gezicht zorgt al decennia voor de grappigste Amerikaanse komedies. Dit zijn de beste en slechtste Jim Carrey-film op een rij. Alllllrighty then!

1. Ace Ventura: Pet Detective

Ace Ventura: Pet Detective staat bekend als de grote doorbraak van Carrey. Ook wij Nederlanders rolden gillend van de bank om de excentrieke dierendetective, die een gekidnapte dolfijn moet terugvinden. Het verhaal an sich is standaard Hollywood-kost, maar de komediant doet er alles aan om iedere scène volledig te ontsporen. Nog steeds Jim Carreys handelsmerk!

2. Dumb and Dumber

Dumb and Dumber gaat over 2 losers die zo godsgruwelijk dom zijn, Mr. Bean is daarmee vergeleken Stephen Hawking! Jim Carrey is beter dan ooit als de ratelende Lloyd, compleet met bloempotkapsel en afgebroken voortand. Samen met Harry (een fantastische Jeff Daniels), reizen ze half Amerika af om een verloren koffertje terug te brengen. De reis erheen is al hilarisch maar de tweede helft, in een skiresort, is minstens zo grappig!

3. The Mask

In 1994 veroverde Jim Carrey echt de wereld. Ace Ventura, Dumb and Dumber én The Mask kwamen allemaal in dat jaar uit! The Mask is misschien wel Carreys beroemdste rol, want die creepy as fuck groene schedel wis je nooit meer uit je geheugen. Toch kon Carrey onder alle schmink en protheses nog steeds zijn gekke bekken trekken. Inclusief erg goede 3D special effects voor die tijd!

4. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Eternal Sunshine of the Spotless Mind is definitief bewijs dat de komediant ook ‘serieus’ kan acteren. Carrey speelt de verlegen Joel Barrish die verliefd wordt op de spontane Clementine (Kate Winslet). Ze hebben echter jaren geleden al een relatie gehad, maar via een speciale firma hun herinneringen daarvan gewist. Awkward…

5. Truman Show

De hoogst beoordeelde Jim Carrey film volgens Metacritic, dus dan wéét je dat ie goed is! Carrey speelt Truman Burbank, een typische hardwerkende Amerikaan wiens leven EEN GROTE REALITYSHOW BLIJKT TE ZIJN! In de hedendaagse social media- en vlogcultuur de… uhm, realiteit. Maar voor 1998 was dit dit een verdomd controversieel! Truman weet er zelf helemaal niks van en Carrey speelt subtiel genoeg dat je af en toe echt te doen hebt met z’n personage, ondanks de cynische boodschap van de film.

Maar niet alles is goud waar Jim Carrey in schittert. Hier zijn z’n 3 slechtste films die wij absoluut niet kunnen aanzien!

Batman Forever

Jim Carrey staat dus bekend als een showsteler. Hij trekt letterlijk iedere scène naar zich toe en weet niet van ophouden. Dat werkt alleen niet goed als je film vernoemd is naar een ander personage, zoals… uhm… BATMAN! The Riddler is Jim Carrey op z’n irritantst.

Dumb and Dumber To

100 jaar na de eerste heerlijke film, ging Jim Carrey eindelijk met frisse tegenzin akkoord om een vervolg te maken. De magie van 1994 was helaas ver te zoeken in Dumb and Dumber To. Alsof je vader 30 jaar later weer z’n rockband van de middelbare school terugbrengt en meteen de Ziggo Dome afhuurt.

Number 23

In Number 23 speelt Jim Carrey een man geobsedeerd door… uhm, het getal 23. Hij denkt dat alles in de wereld verbonden is met dit getal en begint zelfs op de muren en z’n eigen lichaam rekensommen te kalken. Alleen leuk als je van wiskunde houdt en zelfs dán kunnen wij betere films bedenken!

Happy birthday, Jim Carrey! Dat we nog vele jaren om je kunnen lachen!

Spider-Man schittert dit jaar niet alleen in Avengers: Endgame, hij krijgt ook zijn tweede eigen film onder de naam Spider-Man: Far From Home. Dit is het officiële vervolg van Spider-Man: Homecoming, waarin acteur Tom Holland voor het eerst de roodblauwe maillot aantrok. Check gauw de trailer!

Mysterio

De veel jongere Spider-Man gaat in de nieuwe film op schoolreisje door Europa, maar hij heeft weinig tijd om van de cultuur te genieten want de schurk Mysterio (Jake Gyllenhaal) staat in zijn weg.

Dubbel zoveel Spider-Man

Spider-Man: Far From Home komt 4 juli naar de Nederlandse bioscopen. Voor die tijd kan je Spidey al zien in Avengers: Endgame die 24 april verschijnt. In 2019 moet hij dus twee keer de wereld zien te redden!