Big Sky recensie

De makers van Big Sky hebben zich zonder twijfel laten inspireren door series als The Sinner en Twin Peaks. De misdaadserie haalt echter geen enkel moment dat hoge niveau.

Deze recensie is gebaseerd op de eerste drie afleveringen.

Star is het nieuwe platform van Disney+ en hier vind je alle volwassen films en series die niet passen tussen het kindvriendelijke aanbod van de streamingdienst. Dat zijn voornamelijke klassiekers, maar er zitten ook enkele nieuwe titels tussen, zoals de animatieserie Solar Opposites, tienerserie Love, Victor en misdaadserie Big Sky. Dat is voor ieder wat wils, al is Big Sky wel de minste van de drie.

Alarm!

Zusjes Danielle en Grace zijn op weg naar Montana, waar het vriendje van Danielle woont. Ze gaan bij zijn familie logeren, maar komen daar nooit aan. De jongen slaat alarm, maar gelukkig is zijn vader Cody een privédetective en is zijn moeder Jenny een voormalig politieagent. Samen met Cassie, de collega en minnares van Cody, gaan ze op zoek naar de tieners.

Dosis drama

Een zoektocht naar twee vermiste meiden is op zich al spannend genoeg. Big Sky voegt er echter ook nog een dosis drama aan toe. Dat is op zich prima, maar in dit geval werkt het niet. Allereerst worden de personages om de beurt geïntroduceerd en om direct duidelijk te maken wat voor types het zijn, beginnen ze allemaal als wandelende clichés.

Wie is wie

Danielle is de mooie domme blonde tiener, Grace is de slimme nerd met een bril, Jenny is de emotionele bad ass, Cassie is de slimme speurneus en Cody de stoere charmeur. Daarnaast heb je ook nog de schurk die een kopie is van Norman Bates en een vrolijke politieman die net iets té vriendelijk is.

Belangrijke spelers

Het idee is om iedereen op deze manier te introduceren zodat je gelijk weet wie de belangrijke spelers zijn. Dat werkt. Maar ze hebben allemaal hun eigen verhaallijntje dat het weer onnodig ingewikkeld maakt. Vooral de relatie tussen Jenny, Cassie en Cody is een rotzooi. Want werken de vrouwen nou samen? Of zijn Cody en Cassie collega's? Zijn Jenny en Cassie eigenlijk vriendinnen? Dat wordt veel te laat duidelijk.

Domme keuzes

Naarmate het verhaal vordert krijgen de personages wat meer diepgang. Dat is met name te danken aan de sterke cast. Vooral de schurken weten de aandacht goed vast te houden. De verhaallijnen blijven echter rommelig. De focus ligt op spanning creëren en daarom moet er altijd iets gebeuren. Die spannende gebeurtenissen komen voornamelijk voort uit hele domme keuzes. Dat zorgt vaker voor ergernis dan kippenvel.

Big Sky is een serie met veel potentie. Het is gebaseerd op een boek dat weer geïnspireerd is op waargebeurde misdaden. De locatie is prachtig. De cast is goed, al heeft Ryan Phillipe er weinig zin in. Maar de makers leggen te veel focus op soapy verhaallijnen en geforceerde plotwendingen. Daardoor is het bijna onmogelijk om je niet te irriteren aan de domme tieners, ruziënde helden en schurken die maar wat doen.

Big Sky is te zien op Star, het nieuwe platform van Disney+. Iedere week verschijnt er een nieuwe aflevering.