Als je te lang niet slaapt, zwellen je hersenen op, ga je vreemde en gevaarlijke dingen doen en val je uiteindelijk dood neer, weten we sinds het zien van Awake. Het probleem in deze thriller: niemand doet nog een oog dicht. Intussen kregen wij tijdens het kijken juist de neiging de luikjes te sluiten.

De wereld is al op allerlei manieren naar de klote gegaan in films, maar slaapgebrek: dat is een nieuwe. De grote gimmick van Awake is dat het niemand meer lukt om te slapen. Het klinkt misschien best handig, om alle 24 uur in een dag te kunnen gebruiken, maar die tukjes van ons blijken toch best nuttig: het wordt namelijk al snel een grote puinhoop door deze penibele situatie.

Wat gebeurt er?

Terwijl ex-soldate Jill (Gina Rodriguez, uit Jane the Virgin) in de auto zit met haar twee kinderen, gebeurt er opeens ‘iets’. Hierdoor gaat alles kaduuk waar electronica in zit, zoals telefoons, tv’s maar ook auto’s. Dat leidt tot een ongeluk, waar iedereen maar net levend uit komt. Later blijkt dat deze mysterieuze gebeurtenis een nog veel ernstiger gevolg heeft: dat chronische slaapgebrek bij de hele mensheid. Maar gek genoeg is Jills dochter immuun voor dit alles en kan nog heerlijk slapen.

Duistere toekomst

Zo begint een behoorlijk grimmige thriller. De mensen zijn sowieso al uit hun doen door deze rare toestand en hun alsmaar groeiende moeheid, maar het feit dat het meisje wél kan slapen zorgt voor veel haat en onbegrip. Intussen staat haar moeder voor een loodzware beslissing: brengt ze haar kind naar het militaire onderzoekscentrum waar de enige andere persoon die nog kan slapen verblijft of probeert ze een andere oplossing voor de steeds duisterder wordende toekomst te vinden?

Bekend terrein

Een wereld vol mensen die permanent wakker zijn: dat is een idee waar absoluut een interessante film in zit. Helaas is Awake niet die film. Vrijwel alles wat er gebeurt, is al eens eerder te zien geweest in andere en betere postapocalyptische films. Massahysterie gecombineerd met enge reli-types: zat ook in The Mist. Botsende ethische afwegingen over onderzoek op kleine kinderen: zat ook in The Girl with All the Gifts. Om nog maar te zwijgen van de chaos op straat die je ook in elke zombiefilm terugziet.

Genadeklap

Op zichzelf is het geen ramp dat Awake minder origineel is dan hij vooraf lijkt, want met al die elementen zou je zeker een superspannende film kunnen maken. Helaas komt dat hier nergens lekker uit de verf. Terwijl de meeste personages steeds meer uitgeput raken en amper nog een zinnig woord kunnen uitbrengen, sijpelt de samenhang, het tempo en de logica steeds verder uit de film. Het feit dat de electronica niet meer werkt, heeft zo weinig invloed op het verhaal dat je je afvraagt waarom het er überhaupt ingestopt is. En als dan eindelijk de verklaring komt van wat er aan de hand is, blijkt dat zo’n gekunstelde greep dat het de genadeklap wordt in plaats van de twist die de makers ongetwijfeld voor ogen hadden.

Awake is typisch zo’n geval waarbij het idee leuker is dan het resultaat, want de originele aanleiding van de ellende leidt niet tot een originele film. We krijgen dezelfde postapocalyptische toestanden voorgeschoteld als in zoveel andere films. Daarbij is de ontknoping het wachten ook niet waard. Jammer, want de cast doet prima z’n best om het te verkopen.

Awake is te zien op Netflix.

Wanhoop niet, er staan ook genoeg betere films op Netflix. Bekijk hier bijvoorbeeld onze horrortips en thrillertips.