Artemis Fowl poster

Artemis Fowl is na veel gedoe ein-de-lijk uitgebracht door Disney. Het was beter geweest om nog eens 20 jaar te wachten met de release van deze mislukte boekverfilming.

In 2001 werden de filmrechten van het boek Artemis Fowl gekocht. Het script werd daarna meerdere keren herschreven en in 2013 kocht Disney de rechten. Vanaf dat moment ging het pas echt mis. In de boeken is Artemis een geniale crimineel van amper 12 jaar oud. Disney was echter bang dat deze gewetenloze puber te onsympathiek zou zijn en verwijderde de scherpe randjes van zijn karakter.

Een boefje

Na de eerste trailer waren de fans pissig. Waar was de supercrimineel waar ze mee opgroeiden? Disney had een boefje van Artemis gemaakt, een slim joch dat zijn vader moet redden door iets waardevols te stelen. Volgens regisseur Kenneth Branagh is die keuze gemaakt om een groter publiek aan te spreken. Want tja, wie wil er nou een film over een schurk zien?

Niet leuk voor de fans

Wij snappen dat je een boekverfilming aanpast voor een groter publiek. Wanneer dit goed gebeurt, zoals bij Lord of the Rings en Harry Potter, heb je een hit te pakken. Dan moet je wel de kern van het verhaal intact houden. Dat gaat gelijk al mis bij Artemis Fowl. Daardoor is de film niet leuk voor de fans, maar ook niet voor het grote publiek.

I'm Batman

Omdat Artemis Fowl nu een braaf joch is, is hij heel saai. Het helpt ook niet dat hoofdrolspeler Ferdia Shaw de persoonlijkheid heeft van een sojaboon. Hij wordt bijgestaan door topacteurs, zoals Colin Farrell, Judi Dench en Josh Gad, maar zij hebben ook geen flauw idee in wat voor film ze spelen. Colin kijkt alsof hij de recensies al heeft gelezen. Terwijl Judi en Josh allebei grommen als Batman.

Eerlijke vinder

Het grootste probleem is echter het verhaal. En dat is raar. Het verhaal is namelijk dertien in een dozijn. Artemis moet een magisch voorwerp stelen om zijn vader te redden en wordt daarbij geholpen door kleurrijke figuren. Disney vond dat waarschijnlijk te heftig en heeft dit verhaal in de montage aangepast. Artemis moet uiteindelijk geen voorwerp 'stelen', hij moet het gestolen voorwerp 'vinden'.

Home Alone

En waar is dit gestolen voorwerp? Gewoon in zijn huis! Artemis woont boven een intrigerende fantasywereld, maar dan de helft van de film vindt plaats in zijn villa waar hij een fee gevangen houdt. Ondertussen staat een feeënleger voor zijn deur om de ontvoerde fee te redden. Het magische voorwerp dat hij moet vinden, is dan ook al lang op de achtergrond verdwenen, net zoals enige logica.

Artemis Fowl is een duidelijk slachtoffer van de montage. Personages worden geïntroduceerd en vergeten, het simpele plot is moeilijk te volgen en het laatste half uur wordt gehaaster afgerond dan het achtste seizoen van Game of Thrones. Het is echter de vraag of een 'Kenneth Branagh Cut' van de film wel goed zou zijn. Het verhaal is niet bijzonder, de actie stelt teleur, de special effects zijn matig, de acteurs hebben er weinig zin in en Artemis Fowl moet gewoon een 12-jarige meestercrimineel zijn.

Artemis Fowl is nu te zien op Disney+.