Army of the Dead

Na Dawn of the Dead geeft Justice League-regisseur Zack Snyder het zombiegenre opnieuw een boost: zijn Netflix-film Army of the Dead is verre van perfect en niet heel bijzonder, maar kijkt - ondanks de forse speelduur - lekker weg!

Las Vegas is zo goed als afgesloten van de rest van de wereld nadat zombies de toeristische trekpleister volledig hebben overgenomen. Een rijke zakenman benadert de gevierde huurling Scott Ward om in Zombie-Vegas een kluis vol cash te beroven en hij mag zelf een team samenstellen. Maar het team... is een van de grootste zwaktes van deze film.

Hit or miss

Het bij elkaar geraapte clubje huurlingen zit vol cliché-personages die met hun teksten eigenlijk alleen maar het plot 'uitleggen'. Enige diepgang of persoonlijkheid krijgen ze niet mee en er ontstaat nooit een échte dynamiek tussen de spelers. Het zou knap zijn als je na de film nog de helft van het team bij naam kunt noemen. Zelfs Suicide Squad, een veel slechtere, maar vergelijkbare team-up-film, had die groepsdynamiek beter te pakken. Slechts enkele personages vallen op. Zo is de Duitse kluiskraker Dieter (Matthias Schweighhöfer) - die als een soort Martien Meiland gilt wanneer 'ie een zombie ziet - ronduit hilarisch en memorabel.

Dave Bautista overtuigt

Leider Scott is echt het hart van de film. Drax-acteur Dave Bautista speelt rauw en gedreven als altijd, maar tussen het wapengekletter door zet hij een verrassend gelaagde performance neer. Dat komt ook door zijn dochter Kate (Ella Purnell), met wie hij niet zo heel lekker gaat en die frictie springt er echt uit. Toegegeven: je springt er al snel uit als bijna alle andere teamleden eendimensionaal blijven.

Springlevende zombies

Wat de film wat unieker maakt dan de undead concurrentie, zijn de zombies. We gaan het niet helemaal spoilen, maar omdat Sin City al zo lang is afgesloten, zijn de zombies in de stad geëvolueerd. Laten we zeggen dat het niet de standaard hersendode waggelaars zijn. Dit maakt de actiescènes tussen mens en zombie veel spannender, dynamischer en origineler dan in - bijvoorbeeld - The Walking Dead. Het vrij saaie en inspiratieloze team had gerust nog meer plaats kunnen maken voor een (nog) beter uitgewerkte zombie-verhaallijn.

Oogstrelende setting

Snyder maakt in zijn films genoeg inhoudelijke missers en ook hier zitten enkele van zijn standaard zwaktes in. Zo is Army of the Dead qua lengte (bijna 2,5 uur) gelukkig geen Justice League, maar er had best een halfuur af gekund. Nu zit er veel onnodige 'filler' in. Visueel blijft Snyder erg sterk. Ook hier. Vegas is op een indrukwekkende manier in beeld gebracht. Zelfs half-verwoest en overspoeld met zombies oogt het als een plek waar je... best even wil rondrennen terwijl er een zombietijger achter je aan zit.

De vibe is goed

Ja, dat lees je goed: er is een zombietijger. Die past perfect bij de lekkere 'alles of niets'-vibe die Army of the Dead weet neer te zetten. Losbandigheid, onderling verraad, wanhoop, ongemakkelijke humor van de teamleden; ze weten ook wel dat ze een op een soort Suicide Squad-missie zijn. Snyder onderschrijft dat ook door er een stel heerlijk cheesy nummers onder te zetten.

Army of the Dead is geen echte topper door het gebrek aan memorabele, overtuigende personages en de iets te lange speelduur. Er blijft gelukkig wel genoeg overeind. Een prachtige setting, Dave Bautista in topvorm, unieke zombie-actie en een lekkere vibe; prima popcornvermaak dus.

Army of the Dead staat vanaf 21 mei op Netflix.