Are You the One?

We horen je denken; nóg een realityshow met vrijgezelle dames en heren, die halfnaakt ronddartelen in een villa op zoek naar liefde – moet dat? Ja dat moet! Want geloof het of niet, het eerste seizoen van de Nederlandse versie van Are You The One? is genieten geblazen.

Deze recensie is gebaseerd op de eerste aflevering.

Op Gran Canaria gaan tien mannelijke en tien vrouwelijke singles op zoek naar hun ware liefde. Die wederhelft loopt daar ook daadwerkelijk rond, want na grondig onderzoek van de makers zijn de deelnemers aan elkaar gekoppeld. De verdeling is bij de vrijgezellen niet bekend en ze krijgen tien kansen om de juiste combinaties te raden. Lukt dat? Dan winnen ze de prijzenpot van 200.000 euro! Oh, en de liefde van hun leven natuurlijk.

Hoog tempo

Waar bij de meeste datingexperimenten de eerste aflevering vaak niet verder komt dan een introductie van de deelnemers en uitleg van het doel en de regels van de Videoland-serie, barst Are You The One? direct los. Natuurlijk legt presentator Kaj Gorgels uit wat de bedoeling is en worden de singles voorgesteld, maar de vaart zit er meteen in. Dat komt deels door de frivole types die meedoen.

Vieze boomboom-dingen

De meeste lipjes zijn lekker getuit en ook de nodige borstjes pronken vooruit. Er zijn genoeg buiken zo gespierd dat je je was erop kunt schoonboenen en aan tattoos geen gebrek. Niemand is op z’n mondje gevallen en ze zijn allemaal enthousiast over de villa, zelfs over het bed. Enkelvoud ja, want er ligt één heel groot matras voor alle twintig singles. Naja, er is ook nog een 'boomboom-room' met kingsize bed – waar volgens deelnemer Jaap “vieze boomboom-dingen gaan gebeuren”. Klopt, Jaap!

Niks wachten

Maar niet alleen de deelnemers zorgen voor een lekker tempo. Om elkaar beter te leren kennen, gaan de vrijgezellen niet alleen op date met elkaar, maar worden er ook spellen gespeeld. Dat is veel leuker om naar te kijken dan een romantisch diner voor twee. De spanning zit er ook gelijk goed in. Moeten we bij Temptation Island een paar afleveringen wachten op het eerste kampvuur en dus op confrontatie, bij Are You The One? eindigen we de eerste aflevering gelijk met een ceremonie.

Spanning en sensatie

Die ceremonie zorgt voor veel reuring, want de dames mogen een heer uitkiezen waarvan zij denken dat het een match is. En dan blijkt deze realityshow ook een groot strategisch element te bevatten, want ga je voor je eigen geluk of voor de twee ton? Het kiezen van je mogelijke ware liefde lijkt ook het moment te zijn om een rekening te vereffen. Zeker wanneer Kaj het met een verrassing nog spannender maakt! Als kijker is het onmogelijk om niet in je handen te wrijven van plezier.