A California Christmas

De slappe kerstfilm die je direct vergeten bent, wordt nu ook gemaakt door Netflix. A California Christmas is alleen leuk voor iedereen die smult van Hallmark movies.

Hallmark staat bekend om de dertien in dozijn films over een knappe man en mooie vrouw, die elkaars tegenpolen zijn, maar toch bij elkaar passen en door omstandigheden verliefd worden. Meestal vinden dit soort liefdesverhalen plaats tijdens Kerstmis, want alleen tijdens de feestdagen zijn deze mierzoete films te verteren. Netflix heeft met A California Christmas daar nu een eigen variant op gemaakt.

Uit de grote stad

Joseph is een charmeur uit de grote stad, hij werkt voor het familiebedrijf en moet in Californië een stuk land kopen. Callie is een hardwerkende boerin met een gebroken hart, die haar stuk land niet wil verkopen. Door een misverstand denkt ze dat Joseph de nieuwe knecht is, daar maakt hij gebruik van door zich voor te doen als hulpje Manny om zo haar vertrouwen te winnen.

Spoilers?

Je kunt raden wat er gaat gebeuren. Het is niet eens een spoiler als we vertellen dat de gladjanus een belangrijke les leert en dat de ruwe boerin zich na haar gebroken hart weer open durft te stellen voor een nieuwe man. Het kleine beetje drama waar de twee mee te maken krijgen, is ook snel opgelost na een gevoelige speech en een groots gebaar door Joseph.

Vrolijke montage

Toch heeft A California Christmas maar liefst 107 minuten nodig om dit ongeloofwaardige verhaaltje te vertellen. 90 minuten was meer dan genoeg geweest. De film neemt ook niet de tijd om de karakters of situaties uit te diepen. Joseph werkt één dag op de boerderij, waarbij hij een paar vieze klussen uitvoert, maar daarna wordt hij volledig geaccepteerd door Callie en na een vrolijke montage zijn ze helemaal verliefd.

Boze Ewout Genemans

Voor de humor is er nog een extra verhaallijntje over chauffeur Leo die de echte Manny bezig moet houden, maar dat zorgt amper voor een kleine glimlach. En verliefde buurman Connor, die lijkt op een boze Ewout Genemans, moet zorgen voor wat extra vuurwerk, maar krijgt bijzonder weinig te doen. Ook de familie van Callie bestaat uit bijfiguren die weinig toevoegen.

Getrouwd

A California Christmas draait om de twee hoofdpersonen, die in het echt met elkaar getrouwd zijn. Lauren en Josh Swickard doen het prima en er is weinig op hen aan te merken. Het zijn geen slechte acteurs, maar ze zijn ook niet heel leuk. Dat is wel een nadeel voor de film. Een sterke performance kan een slappe kerstfilm een stuk beter maken.

Wisselende kwaliteit

Qua kerstfilms is de kwaliteit bij Netflix heel erg wisselend en je kunt zien dat de streamingdienst van alles probeert. Jingle Jangle en The Christmas Chronicles zijn avontuurlijke en fantasierijke feestjes. Operation Christmas Drop is daarentegen een zouteloze romcom, terwijl het heerlijke Dash & Lily gerekend mag worden tot een van de weinige hoogtepunten van 2020. En dan hebben we het nog niet eens over de Netflix-kerstfilms die allemaal met elkaar te maken hebben.

A California Christmas is de vreemde eend in de bijt. We gaan de film natuurlijk niet vergelijken met The Christmas Chronicles, maar ook als luchtige romcom schiet deze Netflix Original te kort. De film is niet romantisch genoeg om bij weg te dromen en niet slecht genoeg om te dienen als guilty pleasure. Als screensaver is A California Christmas echter ideaal.

A California Christmas is te zien op Netflix.