Twaalf jaar geleden maakte Queer Eye for the Straight Guy furore met een simpel realityconcept: laat een vijftal homoseksuele mannen een uitgerangeerde hetero onder handen nemen en geef hem tips over kleding, design, eten, verzorging en persoonlijkheid. Begin dit jaar blies Netflix de serie nieuw leven in mét een kersverse Fabulous Five. Dit keer geven ze niet alleen hetero’s een make over: ook vrouwen, homo- en transseksuelen moeten eraan geloven. En dat maak de show nóg beter. Het tweede seizoen staat inmiddels online, dus heb jij deze realityparel nog niet bekeken, ga dat dan zo snel mogelijk doen. Hier 7 redenen.

7. Iedere make over is puur goud

Niet alleen looks, maar ook het huis van de kandidaat, zijn/haar persoonlijkheid en cooking-skills gaan op de schop. Goed nieuws en al helemaal voor de kijker. Binnen een uur zie je iemand transformeren van een uitgerangeerde stakker naar hippe midlifer. Alsof je je kamer opruimt, maar dan zonder je kamer op te ruimen.

6. Maar er zit meer achter

De Fab Five smijten er niet alleen wat kleding- en kooktips tegenaan. Queer Eye gaat over meer dan dat. Issues omtrent seksuele geaardheid, racisme, religie en familie worden op een niet al te beladen manier bespreekbaar gemaakt. Dit leidt zo nu en dan tot heftige gesprekken. Alsof de NPO Extreme Home Makeover zou produceren, zeg maar.

5. Het is hilarisch

Yaaasss. The Fab Five zijn een mooi gezelschap. Van down-to-earth tot flamboyant en alles daar tussenin. Het zorgt voor een fantastische dynamiek, zeker omdat de heren niet vies zijn van een beetje humor. De feilloos bebaarde Jonathan van Ness, alias 'tall gay Jesus', steelt wat ons betreft de show met een catalogus van oneliners die niemand, maar dan ook NIEMAND anders zou kunnen verzinnen en/of nadoen.

4. Het is vreselijk Amerikaans

We gaan niet liegen: Queer Eye smeert zo nu en dan erg zoete stroop. Zoals in iedere Amerikaanse realityshow wordt er flink wat afgejengeld. Je kunt je er (begrijpelijk) kapot aan ergeren, maar accepteren en erom lachen werkt beter. Zeg nou zelf: een redneck zien grienen om een avocado-grapefruit-salade is toch puur genieten?

3. Iedere aflevering is nét een beetje anders

Realityshows volgen veelal een vast stramien. En Queer Eye is bepaald geen uitzondering. Toch wordt er per aflevering een doel gesteld. De ene kandidaten wil uit de kast komen, de ander wil zijn vriendin ten huwelijk vragen en de volgende wil een succesvolle fundraiser organiseren voor de lokale brandweer. Zo blijft het interessant, ook wanneer je de serie bingt.   

2. De show is lekker divers

Kandidaten van alles soorten en maten worden onder handen genomen. Van blanke hillbilly’s tot Afro-Amerikaanse gays en religieuze papa’s: allemaal krijgen ze een make over van de kleurrijke Fab Five. En kleurrijk zijn ze zeker. Waar de originele cast van Queer Eye een vijftal blanke mannen besloeg, is de groep dit keer representatiever.

1. Je kunt er wat van leren

Misschien wel de belangrijkste reden. Zit je zelf een beetje in het slop? Tips die worden gegeven over kleding, eten, persoonlijkheid en verzorging zijn ook op jouw (en onze) grauwe bakkes van toepassing! Daarnaast sluit iedere aflevering af met een persoonlijk tip. Nou, wat wil je nog meer?

Geld. Geld zou in dit geval erg handig zijn. Weet je hoe duur al die kleding is? Laat staan een nieuwe keuken.

Bij de Amerikaanse supermarktketen Walmart kunnen klanten tegenwoordig online al hun boodschappen bestellen, waarna je ze alleen nog even op hoeft te pikken (ze doen daar blijkbaar nog niet aan bezorgen). Om deze nieuwe service te promoten heeft de winkelketen nu een best wel briljante commercial laten maken, waarin auto's uit allerlei filmklassiekers komen shoppen bij Walmart.

 

Van The Dark Knight tot Knight Rider

In de gauwigheid zien we hier eerst de Batmobiel uit The Dark Knight voorbijkomen, gevolgd door de Ecto 1 van de Ghostbusters en de legendarische pratende Pontiac KITT uit Knight Rider. Maar daar begint het pas, want hierna zien we ook nog hoe de hondenkopwagen uit Dumb & Dumber, het kleurrijke busje uit Scooby Doo, een met babyraptors gevulde Jurassic Park-jeep, en de Flintstones-mobiel hun boodschappen bij Walmart komen halen.

 

Net als je denkt dat het budget onderhand op moest zijn (alleen al aan auteursrechten moet dit potje klauwen vol geld gekost hebben, en dan hebben we het nog niet eens over de CGI gehad) zien we daar ook nog de vliegende DeLorean uit Back to the Future 2 en Autobot Bumblebee aankomen. En dan hebben we er misschien nog een paar gemist ook. Het is dat Walmart geen vestigingen in de Benelux heeft, maar anders waren wij na dit spotje meteen overgeschakeld van de Appie naar deze filmnerd-vriendelijke keten.

 

Heel Holland Bakt-kandidate Maroeska Metz lijkt steeds meer ergernis op te wekken bij tv-kijkend Nederland. Rond de seizoenstart begin december werd al duidelijk dat deze wel erg opvallend getalenteerde kandidate een eigen kookboek heeft geschreven én een eigen cateringbedrijf heeft. Toen voorspelden we al dat dit relletje wel eens uit de hand zou kunnen gaan lopen, en nu is het zover. Nu Maroeska voor de derde week op rij gewonnen heeft lijkt de heisa rond haar persoon het k̶o̶o̶k̶p̶u̶n̶t̶  bakpunt te hebben bereikt. Maar dat zorgt dan wel weer voor leuke tweets.

 

 

 

 

 

Tarte Tatin? Tarte Chagrin zul je bedoelen!

Volgens Omroep Max is koken niet hetzelfde als bakken, en kan mevrouw Metz daarom gewoon meedoen aan de voor amateurbakkers bedoelde show. Die vlieger lijkt echter niet helemaal op te gaan. De opdracht waarmee de 60-jarige kookboek-auteur gisteren won was een tarte tatin. Meerdere twitteraars wezen erop dat op Maroeska's eigen site nota bene een filmpje staat waarop ze haarfijn uitlegt hoe je dit bakt.

 

Sommige kijkers beginnen zo pissed off te worden dat ze het inmiddels al op de man beginnen te spelen, en ook Maroeska's voorkomen bekritiseren:

 

 

Een grove Twitteraar heeft het zo gehad met Maroeska dat hij haar in één adem noemt met de door-en-door slechte King Joffrey uit Game of Thrones?!
 

 

Omroep Max blijft vooralsnog vierkant achter Maroeska staan, maar daarmee neemt de omroep wel een risico. Heel Holland Bakt is immers hun grote kijkcijferkanon met meer dan drie miljoen kijkers. Alleen Wie is de Mol weet een vergelijkbaar aantal Nederlanders aan de buis gekluisterd te houden. Nu kijkers online beginnen te mopperen dat de lol er nu voor hen af is wordt het interessant om te zien of de kijkcijfers van Heel Holland Bakt gaan teruglopen. Binnen een paar weken zullen we merken of dit ook het geval is.