RUMAG, Hallmark, Arjen Lubach

Het was een roerige week voor Rumag. Nadat het bedrijf flink werd neergehaald door Arjen Lubach en Slamfm-dj Bram Krikke ze heeft gesommeerd om bepaalde producten uit de schappen te halen, is het nu Hallmark die een onderzoek instelt.

Article continues after the ad

Hallmark haalt de kaartencollectie van Rumag voorlopig offline. Ondertussen start een onderzoek of de content die Rumag aanlevert origineel is of niet. "Creativiteit en originaliteit staan bij ons hoog in het vaandel. We willen voorkomen dat het gebruik van niet-oorspronkelijk materiaal van onze organisatie in diskrediet brengt of afbreuk doet aan ons merk", geven ze aan in een statement.

 

Originele content

Het bedrijf stopt net als Fred van Leer de samenwerking niet, maar Hallmark wil wel de nadrukkelijke garantie van Rumag dat alle content die ze aanleveren origineel is en dat Rumag de rechten van de content heeft. Dat laatste geldt in ieder geval niet voor hun eigen shop. Rumag verkocht namelijk al t-shirts met de door Bram Krikke vastgelegde tekst  “Joe Joe” en ook zijn er kledingstukken met de tekst "Wijnen, wijnen, wijnen' van de enige echte Martien Meiland verkrijgbaar. Die laatste hebben ze hoogstwaarschijnlijk uit voorzorg uit de shop gehaald.