Netflix Set It Up
Netflix Set It Up

Afgelopen weekend hadden we nog een overzicht met dingen waar Netflix nu eens mee op moet houden, en nu hebben we er weer eentje: het plaatsen van misleidende op vooroordelen gebaseerde posters. Het zit zo: Iedereen is het wel eens opgevallen dat films steeds andere posters krijgen op Netflix. De Amerikaanse afdeling van de streamingdienst is daar op het moment echter niet handig mee bezig, wat voor ophef zorgt op Twitter. Hierboven staan bijvoorbeeld twee posters van de film Set It Up. Gekleurde kijkers krijgen de linker te zien, terwijl blanke kijkers veelal de rechterposter te zien krijgen.

Bleke Blade-acteur
Netflix maakt er geen geheim van dat ze het filmaanbod en blijkbaar ook de filmafbeeldingen graag aanpassen aan de gebruiker, maar de streamingdienst lijkt nu een beetje doorgeschoten. Helemaal bont maakt Netflix het met de manier waarop het de film Like Father met in de hoofdrollen Kristen Bell en de loeiconservatieve Kelsey Grammer aan donkere kijkers probeert te slijten. Afro-Amerikaanse Netflixers krijgen een poster te zien met twee gekleurde bijrolacteurs die maar tien minuten in de film opduiken.

Blanke kijkers gingen zich vervolgens in de Twitterdiscussie mengen met voor hun gepersonaliseerde afbeeldingen van bijvoorbeeld de Wesley Snipes-film Blade met hierop de bleke bijrolacteur Stephen Dorff.

More content below the advertising

Algoritmen
Ook al weet Netflix niet met zekerheid welke kijkers welke huidskleur hebben, wel is het zo dat de streamingdienst allerlei gebruikersinformatie verzamelt. Algoritmen vervolgens bepalen welke films - en welke posters - je als kijker wel en niet te zien krijgt. Wie bijvoorbeeld veel Martin Lawrence-komedies kijkt, kan dan al snel posters met donkere bijrolacteurs op zijn overzicht krijgen zoals het geval was met Like Father, terwijl wie bijvoorbeeld veel Scandinavische series kijkt het risico loopt zo'n blanke Blade-poster te zien. Dat neemt niet weg dat deze voorkeuren die blijkbaar in de algoritmen zijn vastgelegd behoorlijk op vooroordelen gebaseerd zijn. Volgens Netflix zelf is het een storm in een glas water, maar het laatste woord is er waarschijnlijk nog niet over gesproken.