Temptation Island is inmiddels uitgegroeid tot een heuse cultserie. Glasharde sixpacks, opgepompte billen en zweterige lijven vullen iedere donderdag een uur lang onze avond. Het is trash-tv pur sang. Maar toch heeft het programma een eigenaardige achterban.

More content below the advertising

Onderzoekje

Het AD heeft een kort onderzoekje gedaan naar de doelgroep van Temptation Island en wat blijkt? Bijna 50 procent van alle kijkers zijn hoogopgeleid (hbo of universiteit). Gemiddeld trekt het realityprogramma, inclusief uitgesteld kijken, rond de 720.000 kijkers. 346.000 daarvan hebben volgens cijfers van kijkonderzoek.nl een hbo- of universiteitsdiploma op zak. Deze doelgroep stemt normaal gesproken sneller af op de NPO.

'Platvoerse reality'

Hoe dit kan? "Het is platvloerse reality, maar op een ironische manier gemaakt waardoor het ook hoogopgeleide kijkers aanspreekt. Het programma is gewoon goed gemaakt. Het bevat surrealiteit, seks, drama, conflict, en een goede voice-over die laat zien dat ook de makers het niet allemaal serieus nemen", aldus televisiewetenschapper Dan Hassler-Forest tegenover het AD.

"In tijden van zo veel kwaliteits-tv op onder meer Netflix is een uurtje Temptation Island voor veel mensen een verademing." Sterker nog, Hassler-Forrest geef toe dat het programma ook bij zijn collega's een hit is. "Om mij heen hoor ik genoeg universitaire docenten die maar wat graag Temptation kijken. Op vrijdag wordt uitvoerig besproken wie er nu weer met wie heeft gesekst."