Een nieuwe test van Netflix zorgt voor onrust onder abonnees. De streamingservice toont trailers voor andere programma’s terwijl je kijkt, en het ontbreken van ‘reclames’ is nou net waarom mensen een Netflix-abo nemen!

More content below the advertising

De laatste dagen klagen veel Netflix-gebruikers over trailers, die tijdens een binge-sessie ongevraagd langskomen. Kijkers krijgen kijktips waar ze helemaal niet op zitten te wachten, die tussen afleveringen van hun favo show opduiken. Netflix bevestigde dat er momenteel op deze wijze wordt geëxperimenteerd.

Reclame?

Volgens Netflix zelf gaat het niet om reclames maar om ‘gepersonaliseerde kijktips’. Op basis van je kijkgedrag krijg je tussen twee afleveringen Daredevil bijvoorbeeld een trailer van The Defenders voor je kiezen. Sommige (woedende!) gebruikers klaagden dat de trailers niet over te slaan waren; volgens Netflix is dat een technisch foutje en niet de bedoeling.

Eh… welnee!

Of de trailers echt reclame zijn is een beetje discutabel. Netflix spoort mensen, tijdens het Netflixen, aan om vooral méér Netflix te kijken. Voor veel mensen zijn de bezwaren principieel: zij gebruiken Netflix juist omdat je lekker in één keer door kunt kijken.

Tegen The Verge zegt Netflix dat de trailers (nog) geen permanente aanwinst zijn voor Netflix. Het bedrijf onderzoekt of de extra aansporing kijkers helpt om nieuwe favorieten te  ontdekken.

Persoonlijk zien we liever dat Netflix de irritante ‘autoplay’-trailers uitzet, die te pas en te onpas beginnen te tetteren. Wist je dat je dit via de computer zelf kunt doen?

Heb je de trailers zelf al gezien in een heftige binge-sessie? Vind je het idee van reclame op Netflix wel interessant, of ben je ook van mening dat je juist geld betaalt om ze níet te zien? We zijn benieuwd hoe jullie erover denken.

More content below the advertising